دوره 4، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 34-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadipoor S, Ghiaspour T, Salajegheh N, Safari Moradabadi A. Inpatients satisfaction in educational hospitals of Hormozgan University of Medical Sciences in 2015. 3. 2017; 4 (1) :34-40
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-215-fa.html
دادی پور سکینه، قیاس پور طه، سلاجقه نرگس، صفری مراد آبادی علی. میزان رضایت بیماران بستری در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال 1394. مجله طب پیشگیری. 1396; 4 (1) :34-40

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-215-fa.html


دانشجوی دکتری آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت کارشناس ارشد، آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
چکیده:   (1033 مشاهده)
هدف: رضایت‌مندی بیماران برآیند مجموعه پیچیده‌ای از عوامل گوناگون است و برای دستیابی به آن لازم است ابعاد متعددی از خدمات ازجمله مراقبت‌های پرستاری، پزشکی، پشتیبانی و بخش‌های گوناگون سازمان به طریقی با یکدیگر هماهنگ شوند. بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین میزان رضایت‌مندی بیماران بستری در بیمارستان‌های آموزشی شهر بندرعباس در سال 1394 صورت گرفت.
روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی می‌باشد. جامعه پژوهش را 400 بیمار بستری در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های آموزشی شهر بندرعباس تشکیل می‌دهد که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی ANOVA و کای‌دو تجزیه ‌و تحلیل شد.
نتایج: در این پژوهش افراد در دامنه سنی 17 تا 60 سال قرار داشتند. 238 نفر (59/5 درصد) زن و 162 نفر (40/5 درصد) نفر مرد بودند. در مجموع بیشترین رضایت مربوط به خدمات پزشکی (69 درصد) و کمترین رضایت مربوط به فضای فیزیکی (20/5 درصد) بود. همچنین 50 درصد بیماران از خدمات ارائه‌ شده در این بیمارستان‌ها رضایت داشتند.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه میزان رضایت بیماران از بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها را در حد متوسط نشان داد. بیشترین رضایت در بخش درمانی (پزشکی و پرستاری) بود؛ بنابراین، به نظر می‌رسد توجه و برآورده کردن انتظارات بیماران می‌تواند در افزایش رضایت‌مندی موثر واقع گردد.
واژه‌های کلیدی: رضایت بیمار، بستری، بیمارستان‌ها.
متن کامل [PDF 616 kb]   (373 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Journal of Preventive Medicine by http://jpm.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.