دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1393 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 1-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zainali M, Asadpour M, Aghamolaei T, Esmaeili Nadimi A, Farshidi H, Ghanbarnejad A. Effect of educational intervention based on health belief model to promote preventive behaviors of cardiovascular disease in people with normal angiographic results. 3. 2015; 1 (2) :1-12
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-62-fa.html
زینلی مهدی، اسدپور محمد، آقاملایی تیمور، اسماعیلی ندیمی علی، فرشیدی حسین، قنبرنژاد امین. بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی عروقی در افراد با آنژیوگرافی طبیعی. مجله طب پیشگیری. 1393; 1 (2) :1-12

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-62-fa.html


چکیده:   (1888 مشاهده)
مقدمه: بیماری‌های قلبی عروقی از مهمترین عوامل مرگ و میر در ایران و جهان شناخته شده است که می‌تواند بار بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی عظیمی بر جامعه تحمیل کند. هدف این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی عروقی در افراد با نتیجه آنژیوگرافی طبیعی بود.
روش ها:
در این مطالعه مداخله‌ای، تعداد 61 نفر از افراد مراجعه‌کننده به بیمارستان علی‌ابن ابیطالب(ع) شهر رفسنجان وارد مطالعه شدند و به طور تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. گروه مداخله شامل 32 نفر و گروه شاهد شامل 29 نفر بود. افراد گروه مداخله به مدت یک ماه تحت آموزش قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد متناسب با سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی قبل از مداخله آموزشی، بلافاصله بعد از پایان برنامه آموزشی و سه ماه بعد از آن جمع‌آوری شد. داده‌های جمع‌آوری شده وارد نرم‌افزارSPSS 19 شد و با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و اندازه‌گیری داده‌های تکراری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
: پس از مداخله میانگین نمره آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، خودکارآمدی، منافع درک شده، علایم (راهنما) برای عمل و رفتارهای پیشگیری‌کننده در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معنی‌داری افزایش یافت (001/0P<). همچنین موانع درک شده در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معنی‌داری کاهش یافته بود (001/0P<).
نتیجه‌گیری:
برنامه آموزشی اجرا شده در مطالعه حاضر بر سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و بهبود رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر واقع شده است. لذا ارائه چنین برنامه‌های آموزشی نقش بسیار مهمی در ارتقا سلامت و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی دارد.
متن کامل [PDF 419 kb]   (918 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb
Creative Commons License