دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 21-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد، گروه بهداشت عمومی استاد، گروه بهداشت عمومی گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (507 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل مؤثر در امر آموزش‌وپرورش سروصدای محیطی مراکز آموزشی است. سروصدا نوعی از آلودگی محیط است که کیفیت زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این مطالعه توصیفی مقطعی تأثیر سروصدای اتومبیل و کولرگازی پنجره‌ای روی فرایند آموزش دانش‌آموزان مدارس راهنمایی مورد ارزیابی و مقایسه قرارگرفته است.
روش کار: با توجه به‌کل جمعیت دانش‌آموزان و مقاطع مختلف تحصیلی، از طریق نمونه‌گیری تصادفی حجم نمونه 508 دانش‌آموز برای هر سه‌پایه تحصیلی برآورد گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای متشکل از 17 سؤال استاندارد بود که در مطالعات قبل مورداستفاده قرارگرفته بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت
یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که 91 درصد از دانش‌آموزان تمرکز خود را در کلاس به علت سروصدای اتومبیل و 58 درصد از آن‌ها به علت سروصدای کولر از دست می‌دهند. 82 درصد از دانش‌آموزان اظهار داشتند که در هنگام حضور در مدرسه از سروصدای اتومبیل رنج می‌برند که این میزان برای کولر 43 درصد بوده است. حدود 90 درصد از دانش‌آموزان اظهار داشتند که سروصدا باعث اختلال در خواندن و یادگیری مطالب درسی در کلاس می‌شود
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که هم سروصدای ترافیک و هم کولرگازی به‌طور معنی‌داری فرآیند یادگیری و آموزش دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. لذا برای تأمین محیط آموزشی برای دانش‌آموزان، ازنظر فنی و ازنظر محل احداث در برنامه‌ریزی‌های شهری می‌بایست دقت نظر بیشتری شود. ازجمله سروصدا به‌عنوان یک متغیر مهم در طراحی‌ها باید مدنظر قرار گیرد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳