دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 60-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران.
2- کارشناس ارشد، آموزش بهداشت، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
چکیده:   (5774 مشاهده)
هدف: یکی از عوامل مؤثر در امر آموزش ‌و پرورش سروصدای محیطی مراکز آموزشی است. سروصدا نوعی از آلودگی محیط است که کیفیت زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مطالعه با هدف تأثیر سروصدای اتومبیل و کولرگازی پنجره‌ای بر فرایند آموزش دانش‌آموزان مدارس راهنمایی مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش‌ها: این مطالعه به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش کمی از نوع توصیفی مقطعی است. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان دختر مقاطع مختلف تحصیلی مدارس راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه 1 اهواز تشکیل دادند، که 508 نفر از آن‌ها از طریق نمونه‌گیری تصادفی از هر سه ‌پایه تحصیلی برای انجام مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ استاندارد بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و شاخص‌های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) تجزیه ‌و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که 91 درصد از دانش‌آموزان به علت سروصدای اتومبیل و 58 درصد از آن‌ها به علت سروصدای کولر تمرکز خود را در کلاس از دست می‌دهند. 82 درصد از دانش‌آموزان در هنگام حضور در مدرسه از سروصدای اتومبیل رنج می‌برند که این میزان برای کولر 43 درصد برآورد شده است. حدود 90 درصد از دانش‌آموزان اظهار داشتند، که سروصدا باعث اختلال در خواندن و یادگیری مطالب درسی در کلاس می‌شود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد، سروصدای ترافیک و کولرگازی فرآیند یادگیری و آموزش دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین در تأمین محیط آموزشی می‌بایست هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ محل احداث در برنامه‌ریزی‌های شهری دقت نظر بیشتری شود. به طوری که سروصدا به ‌عنوان یک فاکتور مهم در طراحی‌ها مدنظر قرار گیرد.
متن کامل [PDF 494 kb]   (1490 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/7 | پذیرش: 1396/2/25 | انتشار: 1396/10/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.