Marzban A,  Rahmanian V,  Ayasi M,  Barzegaran M. Assessing attitude and practice of students in Shiraz University of Medical Sciences towards self-medication.  J Prevent Med 2018; 5 (2) :43-36
URL: 
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-306-fa.html     
                     
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- اکولوژی انسانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران. 
 2- مرکز تحقیقات مؤلفههای اجتماعی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران. 
 3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. 
 4- مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (5691 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: خوددرمانی در دانشجویان بهعنوان افراد تحصیلکرده در جامعه یکی از مسائل مهم بهداشتی- اجتماعی به شمار میرود. بنابراین این پژوهش با هدف سنجش نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به خوددرمانی با دارو صورت گرفت.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی روی 483 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انجام شد. نمونهها بهصورت ترکیبی، خوشهای-تصادفی از 4 دانشکده انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد سهقسمتی خوددرمانی جمعآوری گردیدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای کای اسکور، تی- تست و آزمون همبستگی پیرسون تجزیهوتحلیل شدند.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره نگرش و عملکرد دانشجویان به ترتیب 98/9±53/24 و 61/1±41/2 بود. تفاوت میانگین نمره نگرش و عملکرد دانشجویان در رشتههای تحصیلی مختلف از نظر آماری معنیدار بود. همچنین همبستگی بین دو متغیر نگرش و عملکرد از نظر آماری معنیدار بود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج میانگین نمره نگرش و عملکرد دانشجویان در این مطالعه در حد بسیار پایینی بود، ازاینرو تدوین برنامههای آموزشی مناسب در زمینه خوددرمانی موثر میباشد.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1397/7/16 | پذیرش: 1397/11/28 | انتشار: 1397/11/30