هدف: توسعهدهندگان اپلیکیشنهای تلفن همراه برای دسترسی آسان مشتریان به خدمات مرتبط با پیشگیری و سلامت، اقدام به راهاندازی اپلیکیشنهایی در این زمینه کردهاند. پذیرش این اپلیکیشنها از سوی مشتریان تحت تأثیر ویژگیهای نوآورانه آنها میباشد. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر نوآوری مشتریان بر استفاده از اپلیکیشنهای پیشگیری و سلامت میباشد.
روشها: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته برگرفته از ادبیات تحقیق در قالب مقیاس لیکرت، در میان 324 نفر از دانشجویان دانشگاههای هرمزگان که کاربر یکی از انواع اپلیکیشنهای پیشگیری و سلامت بودهاند به روش نمونهگیری در دسترس انخاب شدند. بازه زمانی پژوهش تیر الی مرداد 1397 بود. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق نرمافزار SPSS و تحلیل معادلات ساختاری با نرمافزار AMOS صورت گرفته است.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که نوآوری مشتریان بر سهولت استفاده، سودمندی و لذت ادراک شده و قصد استفاده از اپلیکیشنهای پیشگیری و سلامت تأثیر مثبت دارد. تأثیر مثبت سهولت استفاده، سودمندی و لذت ادراک شده بر قصد استفاده نیز تأیید گردید. همچنین تحلیل یافتهها نشان داد که قصد استفاده نیز بر استفاده عملی از اپلیکیشنها تأثیر مثبت دارد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که نوآوری مشتری تأثیر مثبتی بر قصد، سودمندی ادراک شده، سودمندی ادراک شده، لذت ادراک شده و استفاده از اپلیکیشهای پیشگیری و سلامت دارد. پیشنهاد میشود که توسعهدهندگان اپلیکیشنهای سلامت و پیشگیری با استفاده از روشهای نظاممند و علمی نسبت به تجزیهوتحلیل ادراکات و تمرکز بر مشتریان نوآور اقدام نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/9/11 | پذیرش: 1397/12/15 | انتشار: 1397/12/28