دوره 6، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 66-73 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (4344 مشاهده)
هدف: ایمنی و بهداشت مواد غذایی نقش و اهمیت مهمی در حفظ و سلامت انسان و جلوگیری از بیماری‌ها دارد. پژوهش حاضر باهدف تعیین آﮔﺎﻫﯽ، ﻧﮕﺮش و عملکرد داﻧﺸﺠﻮیﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ هرمزگان در زمینه ایمنی و ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻣﻮاد ﻏﺬایﯽ انجام شد.
روش‌ها: مطالعه ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- تحلیلی حاضر روی 220 نفر از داﻧﺸﺠﻮیﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ هرمزگان که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب‌شده بودند،انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای استاندارد شامل اﻃﻼﻋﺎت دموگرافیک، سنجش آﮔﺎﻫﯽ، ﻧﮕﺮش و عملکرد نسبت ﺑﻪ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ایﻤﻨﯽ ﻣﻮاد ﻏﺬایﯽ ﺑﻮد. اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار SPSS  نسخه  19 و روش‌های آماری آزمون‌های آماری آنالیز واریانس یک‌طرفه, تست مجذور کای وتی تست کای و آزمون تجزیه‌وتحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد، میزان آگاهی در (2/8 در صد) خوب، (75 در صد) متوسط و (8/16 در صد) ضعیف بود. (8/6 در صد) دانشجویان نگرش منفی، (6/73 در صد) نگرش خنثی و (5/19 در صد) دارای نگرش مثبت بودند. نمره عملکرد (8/11 در صد) ضعیف، (9/60 در صد) متوسط و60 نفر ( 3/27 درصد) خوب بود. همچنین ﺗﻔﺎوت آﻣﺎری معنا‌داری بین جنس با نگرش مثبت(002/0=P-Value) و عملکرد (001/0>P-Value) مشاهده شد. از نظر متغیرهای آﮔﺎﻫﯽ، نگرش و عملکرد ﺗﻔﺎوت آﻣﺎری معنا‌داری در ﺑﯿﻦ داﻧﺸﺠﻮیﺎن دانشکده‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ مشاهده شد (05/0>P-Value).  همچنین آگاهی با مقطع تحصیلی (001/0>P-Value) و گذراندن واحد تغذیه (038/0=P-Value) ارتباط داشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه و ارتباط معنادار بین آگاهی و مقطع تحصیلی و گذراندن واحدهای آموزشی مرتبط با ایمنی مواد غذایی، برنامه‌ریزی در این زمینه و اجرای مداخلات آموزشی مناسب می‌تواند در ارتقاء ﺳﻄﺢ آﮔﺎﻫﯽ و تغییر در نگرش و بهبود عملکرد دانشجویان مثمر ثمر واقع گردد.
 
متن کامل [PDF 1004 kb]   (1137 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/24 | پذیرش: 1398/11/12 | انتشار: 1398/11/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.