دوره 6، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 55-65 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanpour M, Alami A, kolbadinezhad N. The effect of educational intervention based on empowerment on breast cancer screening in 35 to 55 years old women in Gonabad. J Prevent Med 2019; 6 (2) :65-55
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-381-fa.html
حسن‌پور محسن، عالمی علی، کلبادی نژاد نادیا. تأثیر مداخلۀ آموزشی مبتنی بر توانمندسازی در انجام روش‌های غربالگری سرطان پستانِ زنان 35 تا 55 ساله شهر گناباد. طب پیشگیری. 1398; 6 (2) :65-55

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-381-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد، گناباد، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر گز، بندر گز، ایران.
چکیده:   (3747 مشاهده)
هدف: سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌هاست که کماکان سردسته علل مرگ به علت سرطان، در بین زنان می‌باشد. تشخیص زودهنگام برای بهبود نتایج حاصله و میزان بقاء بسیار مهم می‌باشد. این پژوهش باهدف تعیین تأثیر مداخله‌ی آموزشی مبتنی بر توانمندسازی در انجام روش‌های غربالگری سرطان پستانِ زنان 35 تا 55 شهر گناباد در سال 1392 انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که در سال 1392 در شهر گناباد و با انتخاب تصادفی 60 نفر از زنان 35 تا 55 ساله که به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمون (30 نفر) و شاهد (30 نفر) تخصیص داده‌شده بودند، انجام شد. مداخله آموزشی بر مبنای توانمندسازی در گروه آزمون به اجرا درآمد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای روا و پایا بود که قبل از انجام مداخله و دو ماه پس از اتمام مداخله آموزشی توسط آزمودنی‌ها تکمیل شد. داده‌ها وارد نرم‌افزار SPSS نسخه 20 شدند و با کمک آزمون‌های آماری همچون آزمون تی، کای دو و مک نمار مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
نتایج: قبل از انجام مداخله آموزشی تفاوت معنا‌داری بین گروه‌های آزمون و شاهد ازنظر اجزای توانمندسازی و انجام روش‌های غربالگری سرطان پستان وجود نداشت (05/0<P-Value). اما بعد از انجام مداخله آموزشی تفاوت معنا‌داری در دو گروه آزمون و شاهد در اجزای توانمندسازی شامل آگاهی و دانش (044/0=P-Value)) نگرش (001/0=P-Value) خودکارآمدی(002/0=P-Value)  و عزت‌نفس (480/0=P-Value)  و انجام روش‌های غربالگری سرطان پستان شامل معاینه‌ی بالینی توسط پزشک (018/0=P-Value)، خودآزمایی پستان (015/0=P-Value)  و ماموگرافی (027/0=P-Value)  مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج به‌دست‌آمده، اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر توانمندسازی می‌تواند بر انجام روش‌های غربالگری سرطان پستان در زنان مؤثر واقع شود.
 
متن کامل [PDF 789 kb]   (1198 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/20 | پذیرش: 1398/9/27 | انتشار: 1398/9/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Journal of Preventive Medicine by http://jpm.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.