دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1399 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 1-10 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- انشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
3- دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (3115 مشاهده)
هدف: آلودگی هوا در مدارس ابتدایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چون در چنین محیط سربسته‌ای دانش‌آموزان با سن کم به‌عنوان گروه حساس حضور دارند. براین‌اساس، هدف این مطالعه بررسی میزان آلودگی به ذرات معلق در هوای داخل و بیرون مدارس ابتدایی شهر بندرعباس می‌باشد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، در طی 9 دوره نمونه‌برداری از زمستان سال 1396 تا بهار سال 1397، غلظت ذرات معلق با قطر آئرودینامیکی کمتر یا برابر 10 و 5/2 میکرومتر در هوای داخل و بیرون 10 مدرسه ابتدایی دولتی شهر بندرعباس با استفاده از نمونه‌بردار HazDust-EPAM-5000 سنجش شد. داده‌های مربوط به غلظت ذرات PM10 و PM2.5 توسط نرم‌افزار Excel آنالیز و مقادیر متوسط و انحراف‌معیار داده‌های غلظت محاسبه شدند. میزان همبستگی بین غلظت ذرات در محیط داخل و بیرون با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با آزمون پیرسون و اسپیرمن در سطح معناداری 05/0P-Value ارزیابی شد. برای مقایسه میانگین غلظت‌ها بین هوای داخل و خارج مدارس از آزمون ویلکاکسون استفاده شد.
نتایج: مقادیر میانگین غلظت 10 دقیقه‌ای PM2.5 و PM10 در محیط داخل مدارس به ترتیب برابر با 8/36±8/78 و 53±1/111 میکروگرم بر مترمکعب بود، درحالی‌که این مقادیر برای محیط بیرون مدارس به ترتیب برابر با 9/34±3/72 و 2/47±2/100 میکروگرم بر مترمکعب بود. متوسط نسبت indoor/outdoor برای غلظت PM2.5 و PM10 به ترتیب برابر 24/1 و 23/1 بود.
نتیجه‌گیری: غلظت ذرات معلق در هوای داخل مدارس ابتدایی شهر بندرعباس بیشتر از هوای آزاد بود که ممکن است با فعالیت دانش‌آموزان و معلق شدن مجدد گردوغبار رسوب کرده مرتبط باشد. براین‌اساس، نیاز است تلاش‌های بیشتری مبنی بر تمیزسازی مکرر محیط داخل مدارس صورت گیرد.
 
متن کامل [PDF 890 kb]   (1247 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/19 | پذیرش: 1399/7/8 | انتشار: 1399/8/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.