دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 37-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.abadanums.rec.1399.191


XML English Abstract Print


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان، آبادان، ایران.
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان، آبادان، ایران.
3- گروه هوشبری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان، آبادان، ایران..
چکیده:   (1533 مشاهده)
هدف ویروس کرونا آسیب‌های زیادی به جوامع انسانی وارد کرده ‌است. دانشجویان پرستاری به‌دلیل شرایط خاص تحصیلی از این آسیب‌ها در امان نیستند. هدف مطالعه حاضر تعیین شیوع اضطراب و افسردگی دانشجویان پرستاری آبادان طی همه‌گیری کووید‌ـ‌19 است.
روش ها پژوهش حاضر مطالعه مقطعی (توصیفی‌تحلیلی) بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشجویان پرستاری شهرستان آبادان در سال 1399 بود که 253 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری دردسترس وارد مطالعه شدند. داده‌ها به‌صورت آنلاین از طریق پرسش‌نامه 9 گزینه‌ای سلامت بیمار و مقیاس اضطراب بیماری کرونا گردآوری شدند. داده‌ها با روش رگرسیون لجستیک با نرم‌افزار SPSS نسخه 21 و سطح معنی‌داری 0/05 تحلیل شدند.
یافته ها نتایج مطالعه نشان داد 61/43 درصد دانشجویان علائم افسردگی و 21/43 درصد علائم اضطراب متوسط و شدید داشتند. دانشجویانی که سابقه مشروطی داشتند نسبت به دانشجویانی که سابقه مشروطی نداشتند 0/16 برابر علایم افسردگی را بیشتر نشان دادند (0/822-0/34=‌فاصله اطمینان 0/95، 0/16=نسبت شانس) که از نظر آماری این اختلاف معنادار بود (0/028=P). همچنین دانشجویانی که سابقه ابتلا به کرونا داشتند، 2/04 برابر بیشتر از افرادی که سابقه ابتلا به کرونا نداشتند، علائم اضطراب کرونا را نشان دادند (4/191-1/002=فاصله اطمینان 0/95، 2/049=نسبت شانس) که این اختلاف نیز معنادار است (0/049=P).
نتیجه گیری با توجه به شیوع قابل‌توجه افسردگی و اضطراب در دوران همه‌گیری در دانشجویان پرستاری انتظار می‌رود با کمک مراکز روان‌شناسی، حمایت‌های روانی از طرف دانشگاه برای جلوگیری از آسیب این دانشجویان انجام شود.
متن کامل [PDF 4554 kb]   (972 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1112 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1400/9/28 | پذیرش: 1401/3/3 | انتشار: 1401/1/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.