دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 143-132 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1400.209


XML English Abstract Print


1- گروه روان‌شناسی، واحد بین‌المللی امارات متحده عربی، دانشگاه آزاد اسلامی، دوبی، امارات متحده عربی.
2- گروه روان‌سنجی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران.
4- گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
چکیده:   (1264 مشاهده)
هدف این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر کاهش استرس ادراک­‌شده، افزایش خودکارآمدی و ارتقای کیفیت خواب سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.
روش ها پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون‌-‌پس­‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه سالمندان مبتلابه دیابت نوع 2 ساکن در جزیره کیش در سال 1400 بودند که 30 نفر از آنان به‌روش هدفمند انتخاب شدند و سپس به‌روش کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش در معرض 8 جلسه آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت و در 3 مرحله پیش‌­آمون-پس‌­آزمون و پیگیری (2 ماهه) ازطریق پرسش­‌نامه استرس ادراک‌شده کوهن و همکاران، پرسش‌نامه خودکارآمدی شرر و همکاران و پرسش‌نامه کیفیت خواب پیتزبورگ مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل داده­‌ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌­گیری مکرر و با استفاده از نرم‌­افزار SPSS نسخه 26 انجام شد.
یافته ها نتایج نشان داد اثر تعاملی گروه×زمان ‌بر استرس ادراک‌شده (P=0/001 ,42/062=F)، خودکارآمدی ( F= 91/845  , 0/001=P   ) و کیفیت خواب سالمندان (410/P=0/001, F=5) در سطح معناداری (01/0>P) معنادار است و اجرای متغیر مستقل منجر به کاهش استرس ادراک‌شده، افزایش خودکارآمدی و کیفیت خواب در گروه آزمایش‌شده است.
نتیجه گیری براساس یافته‌­های این پژوهش می‌­توان از آموزش تنظیم هیجانی برای کاهش استرس ادراک‌­شده و بهبود خودکارآمدی و کیفیت خواب سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده کرد.
متن کامل [PDF 4800 kb]   (817 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1379 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1401/2/19 | پذیرش: 1401/4/11 | انتشار: 1401/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.