دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 217-206 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.BMSU.REC.1399.139
Ethics code: IR.BMSU.REC.1399.139


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Sheykhangafshe F, Rezaeinasab F, Alesadi Sani A, Savabi Niri V, Fathi-Ashtiani A. The Role of Spirituality and Resilience in Predicting COVID-19-related Anxiety in College Students. J Prevent Med 2022; 9 (3) :206-217
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-634-fa.html
باقری شیخانگفشه فرزین، رضایی نسب فرشته، آل سعدی ثانی علیرضا، صوابی‌ نیری وحید، فتحی آشتیانی علی. نقش معنویت و تاب‌آوری در پیش‌بینی اضطراب کووید-19 دانشجویان. طب پیشگیری. 1401; 9 (3) :206-217

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-634-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی سلامت، دانشکده علوم انسانی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
3- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
4- گروه، روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
5- مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران.
چکیده:   (786 مشاهده)
هدف همه‌گیری کووید-19 موجب افزایش اضطراب و استرس بسیاری از دانشجویان شد که بر ابعاد گوناگون زندگی آن‌ها تأثیر گذاشت. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش معنویت و تاب‌آوری در پیش‌بینی اضطراب کووید-19 دانشجویان انجام شد.
روش ها روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران در سال تحصیلی 1400-1401 بود. نمونه‌ای به حجم 260 نفر به روش دردسترس انتخاب شد و سپس داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های اضطراب کووید-19، معنویت و تاب‌آوری جمع‌آوری شدند. تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و با استفاده از روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد.
یافته ها براساس نتایج به‌دست‌آمده خودآگاهی (0/256-=r)، اهمیت اعتقادات معنوی در زندگی (0/291-=r)، فعالیت‌های معنوی (0/373-=r)، نیازهای معنوی (0/280-=r)، معنویت کل (0/286-=r) و تاب‌آوری (0/522-=r) با اضطراب کووید-19 همبستگی منفی و معنادار داشتند. همچنین متغیرهای معنویت و تاب‌آوری 45 درصد از تغییرات اضطراب کووید-19 دانشجویان را پیش‌بینی کردند (0/01>P).
نتیجه گیری بر‌اساس یافته‌های پژوهش حاضر، دانشجویانی که طی همه‌گیری کووید-19 دارای سطوح بالایی از معنویت و تاب‌آوری بودند، اضطراب کمتری را تجربه می‌کردند. باتوجه‌به نقشی که سطوح بالای تاب‌آوری و اعمال معنوی در کاهش اضطراب کووید-19 ایفا می‌کند، پیشنهاد می‌شود کادر درمانی و روان‌شناسان آموزش‌های تاب‌آوری و برنامه‌های معنوی متنوعی را طی قرنطینه خانگی افراد تهیه کنند که حتی برای افرادی که دوران نقاهت کووید-19 را سپری می‌کنند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.
متن کامل [PDF 4625 kb]   (506 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (648 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1401/3/7 | پذیرش: 1401/5/29 | انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Journal of Preventive Medicine by http://jpm.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.