Research code: IR.BMSU.REC.1399.139
Ethics code: IR.BMSU.REC.1399.139
				
				
				
                    
                    
                     
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Bagheri Sheykhangafshe F,  Rezaeinasab F,  Alesadi Sani A,  Savabi Niri V,  Fathi-Ashtiani A. The Role of Spirituality and Resilience in Predicting COVID-19-related Anxiety in College Students.  J Prevent Med 2022; 9 (3) :206-217
URL: 
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-634-fa.html   
                    
                    باقری شیخانگفشه فرزین،  رضایی نسب فرشته،  آل سعدی ثانی علیرضا،  صوابی نیری وحید،  فتحی آشتیانی علی. نقش معنویت و تابآوری در پیشبینی اضطراب کووید-19 دانشجویان.  طب پیشگیری. 1401; 9 (3) :206-217
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-634-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. 
 2- گروه روانشناسی سلامت، دانشکده علوم انسانی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. 
 3- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. 
 4- گروه، روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. 
 5- مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی دانشگاه علومپزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (2495 مشاهده)
                    
                    
                    هدف همهگیری کووید-19 موجب افزایش اضطراب و استرس بسیاری از دانشجویان شد که بر ابعاد گوناگون زندگی آنها تأثیر گذاشت. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش معنویت و تابآوری در پیشبینی اضطراب کووید-19 دانشجویان انجام شد.
روش ها روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران در سال تحصیلی 1400-1401 بود. نمونهای به حجم 260 نفر به روش دردسترس انتخاب شد و سپس دادهها با استفاده از پرسشنامههای اضطراب کووید-19، معنویت و تابآوری جمعآوری شدند. تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه 24 و با استفاده از روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد.
یافته ها براساس نتایج بهدستآمده خودآگاهی (0/256-=r)، اهمیت اعتقادات معنوی در زندگی (0/291-=r)، فعالیتهای معنوی (0/373-=r)، نیازهای معنوی (0/280-=r)، معنویت کل (0/286-=r) و تابآوری (0/522-=r) با اضطراب کووید-19 همبستگی منفی و معنادار داشتند. همچنین متغیرهای معنویت و تابآوری 45 درصد از تغییرات اضطراب کووید-19 دانشجویان را پیشبینی کردند (0/01>P).
نتیجه گیری براساس یافتههای پژوهش حاضر، دانشجویانی که طی همهگیری کووید-19 دارای سطوح بالایی از معنویت و تابآوری بودند، اضطراب کمتری را تجربه میکردند. باتوجهبه نقشی که سطوح بالای تابآوری و اعمال معنوی در کاهش اضطراب کووید-19 ایفا میکند، پیشنهاد میشود کادر درمانی و روانشناسان آموزشهای تابآوری و برنامههای معنوی متنوعی را طی قرنطینه خانگی افراد تهیه کنند که حتی برای افرادی که دوران نقاهت کووید-19 را سپری میکنند، میتواند کمککننده باشد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی  دریافت: 1401/3/7 | پذیرش: 1401/5/29 | انتشار: 1401/7/10