Research code: 990559
Ethics code: IR.HUMS.REC.1399.533
Seyrafi N, Mohsseni S, Hassani L. Predicting the Preventive Health Behaviors of People Towards COVID-19 in Bandar Abbas, Iran Based on the Health Belief Model. J Prevent Med 2022; 9 (3) :230-241
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-640-fa.html
1- کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقای سلامت، پژوهشکده سلامت هرمزگان، دانشگاه علومپزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (1365 مشاهده)
هدف ویروس کرونا (کووید-19) یک بیماری ویروسی جدید است که باعث همهگیری در جهان شده است. باتوجهبه عدم درمان قطعی، رفتارهای پیشگیرانه تنها راه غلبه بر این بیماری در حال حاضر است. این پژوهش باهدف تعیین پیشبینیکنندگی سازههای مدل اعتقاد بهداشتی در انجام رفتارهای پیشگیرانه از کووید-19 در شهر بندرعباس انجام شده است.
روش ها این مطالعه مقطعی بر روی 351 نفر از مردم شهر بندرعباس با سن 18 سال و بالاتر با روش نمونهگیری آنلاین و دردسترس، در آبان و آذرماه سال 1399 انجام شد. نمونهها ازطریق رسانههای اجتماع نظیر واتساپ، تلگرام، توییتر و اینستاگرام جمعآوری شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه محققساخته مبتنیبر مدل اعتقاد بهداشتی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 و آزمونهای آماری کایاسکوئر، رگرسیون خطی چندمتغیره و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها میانگین و انحرافمعیار سنی افراد شرکتکننده در مطالعه 7/19±29/11 سال بود که 66/4 درصد آنها را زنان تشکیل میدادند. سازههای حساسیت درکشده(P=0/001) ، شدت درکشده (P=0/20)، منافع درکشده (P=0/001)و خودکارآمدی درکشده (P=0/001) پیشبینیکننده رفتار پیگیری از کووید-19 بودند. طبق شاخص ضریب تعیین تعدیلشده که 0/674 بود، مدل اعتقاد بهداشتی 67 درصد از تغییرات رفتار را پیشبینی میکند.
نتیجه گیری نتایج این پژوهش نقـش پیشبینیکنندگی خودکارآمدی به همراه حساسیت درکشده، شدت درکشده و منافع درکشده در رفتارهای پیشگیرانه از کووید-19 مبتنـی بر مدل اعتقاد بهداشتی را تأیید میکند. بنابراین از شیوههای افزایش این عوامل نظیر افزایش آگاهی و ارائه الگوهای مناسب و غیره میتوان بهعنوان عوامل ارتقادهنده رفتارهای پیشگیرانه از کووید-19 استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1401/3/25 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/7/10