AU - Kamalpour, Somayeh AU - Forouzi, Mansoure Azizzadeh AU - Targary, Betul TI - Relationship between academic burnout and achievement in nursing students PT - JOURNAL ARTICLE TA - hums-jpm JN - hums-jpm VO - 6 VI - 2 IP - 2 4099 - http://jpm.hums.ac.ir/article-1-376-fa.html 4100 - http://jpm.hums.ac.ir/article-1-376-fa.pdf SO - hums-jpm 2 AB  - هدف: دانشجویان نیروهای انسانی برگزیده و سازندگان فردای کشور هستند و موفقیت تحصیلی آن‌ها ازجمله اهداف مهم برنامه‌های آموزشی است. پیشرفت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ازجمله عوامل تأثیرگذار مهم در میزان موفقیت دانشجویان می‌باشد. لذا این تحقیق باهدف تعیین ارتباط فرسودگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است؛ که نمونه معادل با جامعه، برابر با 161 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی و اخذ معدل جمع‌آوری شد نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون‌های تی مستقل و واریانس یک‌طرفه در سطح معنا‌داری (05/0>P-Value) با استفاده از SPSS نسخه 19 مورد تجزیه‌ وتحلیل قرار گرفت. نتایج: در مطالعه حاضر 7/95 درصد (154 نفر) از شرکت‌کنندگان در رده سنی 24-19 سال قرار داشتند که از این تعداد 7/62 درصد را زنان و 3/37 درصد را مردان تشکیل دادند. یافته‌های مطالعه نشان داد که (میانگین± انحراف معیار) نمره فرسودگی تحصیلی (65/8±56/41) و نمره پیشرفت تحصیلی (37/1±11/16) بود. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد، بین پیشرفت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ارتباط معنادار آماری معکوس وجود دارد (24/0=r و 002/0=P-Value). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های مطالعه برنامه‌ریزی دروس باید به‌گونه‌ای باشد که موجبات کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان و در نتیجه پیشرفت تحصیلی را به دنبال داشته باشد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - hums-jpm PG - 81 PT - Orginal YR - 2019