TY - JOUR T1 - The effectiveness of an educational intervention on knowledge and practice of female students in high schools about Osteoporosis, in Bandar Abbas, Iran TT - اثر بخشی مداخله آموزشی بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر شهر بندرعباس در خصوص پوکی استخوان JF - hums-jpm JO - hums-jpm VL - 5 IS - 2 UR - http://jpm.hums.ac.ir/article-1-305-fa.html Y1 - 2018 SP - 35 EP - 28 KW - Knowledge KW - Practice KW - Osteoporosis KW - School students KW - Bandar Abbas. N2 - هدف: پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می‌دهد. هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی مداخله آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر بندرعباس در خصوص پوکی استخوان بود. روش­ها: در یک مطالعه مداخله‌ای از نوع نیمه تجربی 419 نفر از دانش آموزان پایه اول دبیرستان به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله ای در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده وارد نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 19 گردید و از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون‌های آماری تی­تست و تی­زوجی برای آنالیز داده‌ها استفاده شد. نتایج: میانگین امتیازات آگاهی و عملکرد در گروه‌های آزمون و شاهد قبل از آموزش تفاوت معنادار آماری نداشت. پس از آموزش میانگین امتیازات آگاهی و عملکرد گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معناداری پیدا کرد. (p-value = 0.001). میانگین نمره عملکرد گروه مداخله از 2/22 در مرحله قبل از مداخله به 79/29 در مرحله بعد از مداخله تغییر یافت و این تفاوت ازنظر آماری معنی‌دار بود، (p = 0.028). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر، مداخله آموزشی به روش مذکور در ارتقا میزان آگاهی و نیز عملکرد دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستانی نسبت به پوکی استخوان تأثیرگذار بوده لذا برنامه‌ریزی و اجرای این مدل آموزشی در جامعه موردنظر می‌تواند در پیشگیری از بیماری مذکور در سنین بالاتر موثر باشد. M3 ER -