TY - JOUR JF - hums-jpm JO - J Prevent Med VL - 5 IS - 2 PY - 2018 Y1 - 2018/12/01 TI - Non-pharmacological strategies to reduce anxiety in nursing students: A review article TT - راهکار‌های غیردارویی کاهش اضطراب در دانشجویان پرستاری N2 - هدف: دانشجویان پرستاری متحمل فشارهای اضافی می شوند. این فشارها تأثیراتی منفی بر سلامت روان دانشجویان می گذارد. این مطالعه با هدف اراﺋﻪ ﻳـﻚ ﻣـﺮورﻛﻠﻲ از ﭘﮋوﻫﺶ­ﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در زﻣﻴﻨﻪ راه­کارهای غیر دارویی کاهش اضطراب در دانشجویان پرستاری صورت گرفته است. منابع داده‌ها: در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﻣﻨـﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋـﺎﺗﻲ ﻣﺨﺘﻠﻔـﻲ را از ﻗﺒﻴـﻞ: ISI، Medline (Pubmed) ،medlib ، Scopus John Wily ,Sciencedirect ,Index Medicus و ovid‌و بین سالهای 1938 تا 2016 مورد بررسی قرار داده ایم. نتایج حاصل از این مطالعات با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گفتند. روشهای انتخابی برای مطالعه: در این مطالعات روش­های مختلفی از جمله تکنیک تن آرامی، آموزش قاطعیت و غیره مورد ارزیابی قرار گرفته است. پس از جستجوی الکترونیک تعداد 88 مقاله بازیابی شد که 58 مورد از آنها به دلیل عدم تناسب حذف گردیدند. ﺟﺴـﺘﺠﻮﻫﺎی اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜـﻲ ﺑــﺎ اﺳــﺘﻔﺎده واژﮔــﺎن ﻛﻠﻴــﺪی "راهکار­های غیر دارویی"، "اضطراب" و"دانشجویان پرستاری" در ﻋﻨﺎوﻳﻦ و ﺧﻼﺻﻪ ﻣﻘﺎﻻت در Mesh ﺻﻮرت ﭘﺬیرفتند. ترکیب مطالب و نتایج: بررسی نتایج حاکی از تأثیر بسزای روش­های غیر دارویی به خصوص آرام­سازی ذهنی، آرام سازی عضلانی، برنامه­های مدیریت استرس و رایحه درمانی بر کاهش اضطراب دانشجویان پرستاری بود. نتیجه گیری: تنیدگی یک دانشجوی پرستاری بر بازده کل سیستم و کیفیت مراقبت اثر می گذارد بنابراین به مسئولین آموزشی و مربیان توصیه می شود که دانشجویان مضطرب را شناسایی و از روش­های مناسب در جهت بهبود وضعیت آنان استفاده نمایند. SP - 64 EP - 53 AU - Bostani, Sanaz AU - Eshghi, Fateme AD - MSC, Department of Medical-Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran KW - Anxiety KW - Students KW - Nursing KW - Mental Health. UR - http://jpm.hums.ac.ir/article-1-308-fa.html ER -