TY - JOUR JF - hums-jpm JO - J Prevent Med VL - 8 IS - 1 PY - 2021 Y1 - 2021/4/01 TI - The effectiveness of acceptance and commitment-based therapy on psychological well-being and self-efficacy of schoolchildren with low vision TT - اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روان‌شناختی و خودکارآمدی دانش‌آموزان کم‌بینا N2 - هدف: هدف از مطالعه حاضر، اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روان‌شناختی و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر و پسر کم‌بینا مقطع متوسطه‌ی دوم مدارس تهران بود. روش‌ها: تحقیق کاربردی حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود که در سال 1399 انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر کم‌بینای مقطع متوسطه‌ دوم مدارس تهران بود. نمونه‌گیری به صورت در دسترس بود. افراد پس از انتخاب به صورت تصادفی در دو گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (15=n) و گروه کنترل (15=n) جایگزین شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های بهزیستی روانشناختی ریف و خودکارآمدی شوارتز و جروسلم جمع‌آوری شد. درمان بر مبنای پذیرش و تعهد (8 جلسه 45 دقیقه‌ای به صورت هفتگی) در گروه مداخله اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و از طریق آزمون تحلیل واریانس چندراهه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که بین دو گروه مداخله و کنترل در زمینه‌های بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>P-Value). همچنین میانگین بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی در گروه مداخله بالاتر از گروه کنترل می باشد (0/05>P-Value). نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد درمان مبتنی بر پذیرش بر بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی دانش‌آموزان کم‌بینا مؤثر است. SP - 32 EP - 23 AU - Mousavi Tile Bani, Miraun AU - Ahadi, Hasan AU - Sabet, Mehrdad AD - Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran. KW - Acceptance and Commitment Therapy KW - Psychological Well-Being KW - Self-Efficacy KW - Low vision KW - Students. UR - http://jpm.hums.ac.ir/article-1-456-fa.html DO - 10.52547/jpm.8.1.32 ER -