%0 Journal Article %A Vosoughirahbari, Venus %A Ahmadi Tabatabaei, SeyedVahid %A Mazar, Leili %A Asadpour, Mohammad %T The effect of educational intervention based on Trans-theoretical model on participation in Pap Smear test in women in Chatroud region %J Journal of Preventive Medicine %V 8 %N 4 %U http://jpm.hums.ac.ir/article-1-560-fa.html %R %D 2021 %K Educational Intervention, Trans-Theoretical Model, Pap Smear, Women., %X هدف: سرطان دهانه قابل‌ پیشگیری می باشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل فرا نظریه‌ای بر انجام آزمایش پاپ اسمیر انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1395 روی 70 نفر از زنان واجد شرایط چترود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته‌ بود. برنامه آموزشی طی 8 جلسه به صورت سخنرانی، بحث گروهی، نمایش فیلم و پرسش و پاسخ برای گروه مداخله اجرا، داده ها با استفاده از آزمون‌های مجذور کای، تی زوجی و تی مستقل در نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیت شناختی تفاوت معنی دار آماری نداشتند. قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنی دار آماری بین مراحل تغییر (٠٩۴/٠=-value p)، نمره موانع درک شده (٢۳/٠= P-value) دو گروه مداخله و کنترل وجود نداشت، بعد از مداخله آموزشی با ٠٠۱/٠< P-value این اختلاف معنی دار بود. همچنین آزمون تی زوجی تفاوت معنی‌داری بین نمره موانع و منافع درک شده و خودکارآمدی قبل و بعد از مداخله آموزشی در گروه مداخله نشان داد(٠٠۱/٠P-value <) ولی در گروه کنترل این اختلاف معنی دار نبود. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشاندهنده تأثیر مداخله آموزشی بر مراحل تغییر رفتار، توازن تصمیم گیری، خودکارآمدی، انجام رفتار بر اساس سازه‌های مدل فرانظری و ارتقای رفتار انجام پاپ اسمیر، بوده است. %> http://jpm.hums.ac.ir/article-1-560-fa.pdf %P 14-24 %& 14 %! %9 Orginal %L A-10-492-1 %+ Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Student Research Committee, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran. %G eng %@ 2476-7182 %[ 2021