TY - JOUR T1 - Effectiveness of Emotion Regulation Training on Perceived Stress, Self-Efficacy and Sleep Quality in the Elderly With Type 2 Diabetes (T2D) TT - اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک‌شده، خودکارآمدی و کیفیت خواب سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 JF - hums-jpm JO - hums-jpm VL - 9 IS - 2 UR - http://jpm.hums.ac.ir/article-1-627-fa.html Y1 - 2022 SP - 132 EP - 143 KW - Emotional focused therapy KW - Stress KW - Self-efficacy KW - Sleep quality KW - Elderly N2 - هدف این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر کاهش استرس ادراک­‌شده، افزایش خودکارآمدی و ارتقای کیفیت خواب سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد. روش ها پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون‌-‌پس­‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه سالمندان مبتلابه دیابت نوع 2 ساکن در جزیره کیش در سال 1400 بودند که 30 نفر از آنان به‌روش هدفمند انتخاب شدند و سپس به‌روش کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش در معرض 8 جلسه آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت و در 3 مرحله پیش‌­آمون-پس‌­آزمون و پیگیری (2 ماهه) ازطریق پرسش­‌نامه استرس ادراک‌شده کوهن و همکاران، پرسش‌نامه خودکارآمدی شرر و همکاران و پرسش‌نامه کیفیت خواب پیتزبورگ مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل داده­‌ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌­گیری مکرر و با استفاده از نرم‌­افزار SPSS نسخه 26 انجام شد. یافته ها نتایج نشان داد اثر تعاملی گروه×زمان ‌بر استرس ادراک‌شده (P=0/001 ,42/062=F)، خودکارآمدی ( F= 91/845 , 0/001=P ) و کیفیت خواب سالمندان (410/P=0/001, F=5) در سطح معناداری (01/0>P) معنادار است و اجرای متغیر مستقل منجر به کاهش استرس ادراک‌شده، افزایش خودکارآمدی و کیفیت خواب در گروه آزمایش‌شده است. نتیجه گیری براساس یافته‌­های این پژوهش می‌­توان از آموزش تنظیم هیجانی برای کاهش استرس ادراک‌­شده و بهبود خودکارآمدی و کیفیت خواب سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده کرد. M3 10.32598/JPM.9.2.2 ER -