AU - Alavi, Azin AU - Shahsavari, Saeede AU - Mahboobi, Mahsheed AU - Banihashemi, Seyed Hesamaddin TI - Factors Related to Cervical Cancer Screening Among Women in Bandar Abbas, Iran: A Cross-sectional Study PT - JOURNAL ARTICLE TA - hums-jpm JN - hums-jpm VO - 9 VI - 4 IP - 4 4099 - http://jpm.hums.ac.ir/article-1-653-fa.html 4100 - http://jpm.hums.ac.ir/article-1-653-fa.pdf SO - hums-jpm 4 AB  - هدف: مرگ‌و‌میر بالای سرطان دهانه رحم در کشورهای در حال توسعه عمدتاً به برنامه‌های غربالگری ناکارآمد، دسترسی محدود به غربالگری سرطان دهانه رحم و سطوح پایین درمان بعدی پس از نتایج غیرطبیعی است. تحقیق حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با غربالگری سرطان دهانه رحم‌ انجام شد. روش ها: این مطالعه مقطعی در سال‌های‌ 1400 تا 1401 بین 810 زن 15 تا 49 ساله‌ به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای‌ 2 ‌مرحله‌ای انجام شد. شرکت‌کنندگان به‌صورت چهره به چهره،‌ پرسش‌نامه محقق‌ساخته روا و پایا شده را که شامل مشخصات جمعیت‌شناختی، آگاهی و نگرش بود، ‌تکمیل کردند. داده‌ها ‌با نرم‌افزار SPSS نسخه 20 ‌و با‌ استفاده از آزمون‌های آماری‌ رگرسیون لجستیک تک‌متغیره و چند‌متغیره و گزارش شاخص اندازه اثر Odds Ratio ‌تجزیه‌و‌تحلیل آماری شدند. یافته ها: میانگین سنی شرکت‌کنندگان 5/805±‌30/97 بود. شانس غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان دارای 1 تا 2 فرزند نسبت به زنان بدون فرزند (25 برابر)، زنان 3 تا 5 فرزند در مقایسه با زنان بدون فرزند (7/7 برابر)، ‌وضعیت مالی متوسط نسبت به وضعیت مالی ضعیف (9 برابر)، وضعیت مالی خوب در مقایسه با وضعیت مالی ضعیف (23 برابر)، با افزایش یک نمره آگاهی خوب (1/4 برابر) و با افزایش یک نمره نگرش (1/08 برابر) بیشتر بود. نتیجه گیری: جهت افزایش جذب غربالگری سرطان رحم‌ در زنان باید مجموعه‌ای از عوامل ‌درون‌فردی و بین‌فردی را در نظر گرفت. لزوم استفاده از روش‌های آموزشی مناسب و ارزان برای ارتقای آگاهی و تقویت نگرش مثبت زنان جامعه درباره سرطان گردن رحم و روش‌های پیشگیری از آن توصیه می‌شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - hums-jpm PG - 360 PT - Orginal YR - 2022