دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1394 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 55-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (8109 مشاهده)

مقدمه: استرس شغلی از  عدم تعادل بین نیازهای شغلی و توانایی های فرد و عدم توانایی فرد جهت غلبه بر نیازهای شغلی، منتج می شود. استرس شغلی می تواند منجر به عدم رضایت شغلی شود. این مطالعه با هدف بررسی رضایت شغلی و تعیین ارتباط بین ابعاد استرس شغلی و رضایت شغلی در بین کارکنان اتاقهای کنترل یکی از پالایشگاههای نفت جنوب کشور انجام شد.

 روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی تمامی صد نفر کارکنان شاغل در اتاقهای کنترل پالایشگاه مورد مطالعه قرار گرفتند. استرس شغلی با استفاده از پرسشنامه انستیتوی بهداشت روانی آمریکا و  رضایت شغلی با پرسشنامه استاندارد رابینز مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات  جمع آور شده  توسط نرم افزار SPSS ver.16 تجزیه و تحلیل شد و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون جهت تعیین رابطه احتمالی بین ابعاد مختلف استرس شغلی و رضایت شغلی استفاده شد.

نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که 08/62درصد از افراد مورد مطالعه در سطح استرس بالا قرار دارند. در ارتباط با رضایت شغلی 2/9 ، 1/16 ، 7/28 ،6/27 و 4/18 درصد ازافراد مورد مطالعه به ترتیب به عنوان کاملا" راضی ، راضی ، نه راضی و نه ناراضی ، ناراضی و کاملا" ناراضی طبقه بندی شدند. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که رضایت شغلی با کلیه ابعاد استرس شغلی همبستگی دارد(01/0=P).

نتیجه گیری: با توجه به ارتباط بین رضایت و استرس شغلی می توان با تمرکز بر ابعاد مختلف استرس شغلی و بهبود وضعیت روابط بین فردی، شرایط فیزیکی و علاقه مندی به کار در بین کارکنان، سطح استرس شغلی را کاهش و به دنبال آن سطح رضایت شغلی را افرایش داد.

متن کامل [PDF 307 kb]   (2882 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/8/12 | پذیرش: 1394/8/30 | انتشار: 1394/9/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.