@ARTICLE{Aghamolaei, author = {Rafei, Shahram and Aghamolaei, Teamur and Hosseini, Zahra and Ghanbarnejad, Amin and }, title = {Effect of educational intervention based on social cognitive theory on self-care behaviors of high blood pressure patients}, volume = {8}, number = {1}, abstract ={هدف: فشارخون بالا یکی از عوامل خطر عمده بیماری‌های قلبی عروقی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه است. کنترل فشارخون نیازمند رفتارهای خودمراقبتی در سراسر عمر است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر مداخله مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلابه فشارخون بالابود. روش‌ها: جمعیت هدف این مطالعه نیمه تجربی بیماران مبتلابه فشارخون بالا در مراکز جامع سلامت شهرستان فارسان بودند. نمونه‌ها به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند(هر گروه 90 نفر). داده‌ها با استفاده از پرسشنامه سطح فعالیت‌های خودمراقبتی و پرسشنامه سازه‌های تئوری شناخت اجتماعی قبل و 3 ماه پس از مداخله آموزشی تکمیل گردید. برنامه آموزشی طی 12 جلسه 60 تا 90 دقیقه‌ای به­روش‌های سخنرانی، بحث گروهی، نمایش عملی، پرسش­و پاسخ و نمایش فیلم و همچنین استفاده از یک گروه واتس­آپ برای گروه مداخله برگزار شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و تست های آماری رگرسیون، تی‌تست و تی‌زوجی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج: پس از مداخله آموزشی، میانگین نمرات آگاهی، سازه‌های تئوری شناختی اجتماعی و رفتارهای خودمراقبتی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به‌طوری معنی‌دار افزایش یافت. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد، هرچه میزان تغییرات سازه‌های یادگیری مشاهده‌ای، خودتنظیمی و ارزشیابی پیامد افراد مبتلابه فشارخون بیشتر بود، خودمراقبتی بهتری داشتند نتیجه‌گیری: توصیه می‌شود در مطالعات مداخله‌ای مبتنی بر تئوری شناخت اجتماعی به‌منظور بهبود رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به فشارخون بالا بر سازه‌های یادگیری مشاهده‌ای، خودتنظیمی و ارزشیابی پیامد تأکید ویژه‌ای صورت گیرد. }, URL = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-505-fa.html}, eprint = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-505-fa.pdf}, journal = {Journal of Preventive Medicine}, doi = {10.52547/jpm.8.1.11}, year = {2021} }