RT - Journal Article T1 - The Effect of Educational Intervention Based on Bandura’s Social Cognitive Theory on Breastfeeding Behaviors of Mothers With Premature Infants: A Quasi-Experimental Study JF - hums-jpm YR - 2022 JO - hums-jpm VO - 9 IS - 3 UR - http://jpm.hums.ac.ir/article-1-588-fa.html SP - 256 EP - 267 K1 - Bandura’s theory K1 - Premature infant K1 - Education AB - هدف تغذیه با شیرمادر یکی از مهم‌ترین عوامل در تأمین سلامت نوزادان نارس است. خودکارآمدی مادر عاملی مهم در شروع و تداوم شیردهی نوزاد با شیر مادر است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی براساس نظریه خودکاآمدی بندورا بر رفتار شیردهی مادر به نوزاد نارس انجام شد. روش ها این مطالعه از نوع مداخله‌ای نیمه‌تجربی است که در سال ۱۳۹۹ با مشارکت ۸۲ مادر دارای نوزاد نارس با روش نمونه گیری دردسترس و سپس تخصیص به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۴۱ نفر) انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی، ابزار خودکارآمدی والدینی بارنس و چک‌لیست مشاهده‌ای رفتار شیردهی مادر تکمیل شد. مداخله‌ آموزشی در گروه آزمایش براساس 4 منبع اطلاعاتی ارائه‌شده توسط بندورا و طی 4 جلسه آموزشی ۴۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای، 4 روز قبل از ترخیص به‌صورت تک نفره اجرا شد. همچنین پرسش‌نامه‌ها در روز ترخیص و 1 هفته پس از ترخیص مجدداً تکمیل شدند. داده‌ها با آمارهای توصیفی (جدول، میانگین و انحراف‌معیار) و استنباطی (آزمون تی زوج و تی مستقل) در نرم افزار SPSS نسخه ۲۴ تجزیه‌وتحلیل شد. یافته ها میانگین سن مادر در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب ۲۹/6 و ۲۸/2 سال بود. میزان خودکارآمدی مادر قبل از مداخله در 2 گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنا‌داری نداشتند (0/37=P). اما میزان خودکارآمدی مادر پس از آموزش، افزایش پیدا کرده بود (0/۰۰۱=P). همچنین نمره رفتار شیردهی مادر پس از آموزش در 2 گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری داشتند، به‌طوری که این نمره در گروه آزمایش بسیار بیشتر از گروه کنترل بوده است. نتیجه گیری در مطالعه حاضر، آموزش سبب افزایش میزان خودکارآمدی مادران شده است که با در نظر داشتن اهمیت خودکارآمدی بالای مادران در مراقبت از شیرخوار، آموزش مادران نوزادان نارس در مراقبت از شیرخوار ضروری به نظر می‌رسد LA eng UL http://jpm.hums.ac.ir/article-1-588-fa.html M3 10.32598/JPM.9.3.522.1 ER -