@article{ author = {hashemipour, sarira and Mohammadi, Kourosh}, title = {The effectiveness of child-centered play therapy on the emotional and social skills of children with autistic disorders}, abstract ={Introduction: : Autism is a developmental disorder that occurs in the first three years of childhood and affects normal brain development and social interactions. The aim of this study was to determine the effectiveness of Child Centered Group Play Therapy on the emotional and social skills of children with autism disorders. Methods: The statistical population of the study consisted of 10 children aged 6 to 8 years with autism disorder who were selected by available sampling method and assigned into experimental (n=5) and control groups (n = 5). It was a pretest-posttest semi-experimental study and the study tools were Zimerman Emotion Management Skill Questionnaire and Elliot & Gersham Social Skills Questionnaire. After the implementation of the pretest, the intervention (child-centered therapy game) was performed for the experimental group and then the posttest was performed. Results: Multivariate covariance analysis showed that Child Centered Play Therapy significantly increased the emotional and social skills in the experimental group compared with the control group (p<0.001). Conclusion: According to the results, child-centered therapeutic games improve the emotional skills of children with autism and is useful in teaching emotional and social skills to autistic children. Therefore, it is suggested that health care administrators pay attention to this matter.}, Keywords = {Child Centered Play Therapy, Autistic Children, Social Skills, Emotional Skills.}, volume = {5}, Number = {2}, pages = {10-1}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثربخشی بازی‌درمانی کودک- محور بر مهارت‌های هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اُتیستیک}, abstract_fa ={هدف: اتیسم (Autism) نوعی اختلال رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک ظاهر می شود و بر رشد عادی مغز و تعاملات اجتماعی اثر میگذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازی­درمانی گروهی کودک محور بر بهبود مهارت‌های هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اُتیسم انجام شد. روش‌ها: جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا 8 سال دارای اختلال اُتیسم و نمونه شامل 10 نفر در دو گروه آزمایش (5 نفر) و کنترل (5 نفر) بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهشی، طرح نیمه آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون و ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت مدیریت هیجانZimerman  و پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی Elliot و Gersham بود. پس از اجرای پیش­آزمون برای، مداخله آزمایشی (بازی­درمانی کودک محور) برای گروه آزمایش اجرا و پس­آزمون اجرا شد. نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بازی­درمانی گروهی کودک محور باعث افزایش معنی­دار (001/0>P-Value) مهارت‌های هیجانی و اجتماعی در مرحله پس­آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل‌شده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بازی­درمانی کودک محور باعث بهبود مهارت‌های هیجانی کودکان اُتیستیک می­شود و برای آموزش مهارت‌های هیجانی و اجتماعی به کودکان اُتیستیک مفید است. بنابراین پیشنهاد می‌شود متولیان امر نظام سلامت به این مهم توجه نمایند.  }, keywords_fa = {بازی‌درمانی, اختلال اُتیسم, مهارت‌های اجتماعی, هیجانی.}, url = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-301-en.html}, eprint = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-301-en.pdf}, journal = {Journal of Preventive Medicine}, issn = {2476-7182}, eissn = {2423-429X}, year = {2018} } @article{ author = {Sheybani, Roya and Hosseini, Zahra and Davoodi, Sayed Hossein and Aghamolaei, Teamur and Ghanbarnejad, Ami}, title = {The effect of peer education intervention on consumption of fruits and vegetables in housewives}, abstract ={Introduction: The consumption of fruits and vegetables is lower than the recommended level, the aim of this study was to determine the effect of educational intervention by peers on the consumption of fruits and vegetables in housewives. Methods: The current semi-experimental study was conducted on housewives living in Morvarid and Fajr towns in Bandar Abbas, Iran. In each of the intervention and the control groups, 65 subjects were recruited. Samples were taken randomly from the files at the health center of the towns. Data were collected using a questionnaire. Data were collected using a questionnaire in two stages (before and two months after the intervention). The training was conducted on the importance and benefits of fruit and vegetable consumption by the peers and for one month in the intervention group. Data were analyzed by SPSS software and inferential statistics. Results: There was no significant difference in pre-intervention assessment between the intervention and control groups in terms of the evaluated variables, however, the post-intervention assessments showed a significant increase in the scores of benefits and self-efficacy of fruits and vegetables consumption and a significant decrease in the scores of the perceived barriers to fruits and vegetables consumption in the intervention group compared to the control group (P <0.001). Also, the number of fruits and vegetables daily intake unit in the intervention group increased from 1.73 to 4.20 and in the control group from 1.96 to 2.16; a statistically significant difference was also observed in this regard between the groups (P <0.001). Conclusion: Peer education improves benefits and self-efficacy, reduces barriers, and increases the daily intake of fruits and vegetables in housewives. Key Words: Fruits, Vegetables, Peer Education, Housewives.}, Keywords = {Fruits, Vegetables, Peer Education, Housewives.}, volume = {5}, Number = {2}, pages = {19-11}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {تأثیر مداخله آموزشی از طریق همسانان بر میزان مصرف میوه و سبزی در زنان خانه‌دار}, abstract_fa ={هدف: مصرف میوه‌جات و سبزیجات نسبت به میزان توصیه‌شده پایین می‌باشد، هدف مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی از طریق همسانان بر میزان مصرف میوه و سبزی در زنان خانه‌دار بود. روش‌ها: در این پژوهش نیمه‌تجربی زنان خانه‌دار ساکن شهرک مروارید و شهرک فجر بندرعباس شرکت داشتند. حجم نمونه 65 نفر در گروه مداخله و 65 نفر در گروه کنترل بود. نمونه‌‌ها به‌صورت تصادفی ساده و از روی پرونده‌های آن‌ها در مرکز سلامت مستقر در شهرک‌ها صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه طی دو مرحله (قبل و دو ماه بعد از اجرای مداخله آموزشی) جمع‌آوری شد. آموزش در مورد اهمیت و فواید مصرف میوه و سبزی از طریق همسانان و به مدت یک ماه در گروه مداخله انجام شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و آمار استنباطی تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج: قبل از آموزش دو گروه مداخله و کنترل ازنظر متغیرهای موردبررسی اختلاف آماری معنی‌داری باهم نداشتند، درصورتی‌که بعد از اجرای مداخله آموزشی منافع و خودکارآمدی نسبت به مصرف میوه و سبزی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی‌دار و موانع درک شده کاهش معنی‌داری یافت (001/0>P-Value). همچنین تعداد واحد میوه و سبزی مصرفی روزانه در گروه مداخله از 73/1 به 20/4 و در گروه کنترل از 96/1 به 16/2 تغییر یافت و اختلاف آماری معنی‌داری بین آن‌ها مشاهده شد (001/0>P-Value). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج آموزش از طریق همسانان موجب افزایش منافع و خودکارآمدی، کاهش موانع و افزایش تعداد واحد میوه و سبزی مصرفی روزانه در زنان خانه‌دار می‌شود. کلیدواژه‌ها: میوه، سبزی، آموزش همسانان، زنان خانه‌دار.}, keywords_fa = {میوه, سبزی, آموزش همسانان, زنان خانه‌دار.}, url = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-304-en.html}, eprint = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-304-en.pdf}, journal = {Journal of Preventive Medicine}, issn = {2476-7182}, eissn = {2423-429X}, year = {2018} } @article{ author = {Zaree, Faeghe and Kheirkhah, Babak}, title = {Prevalence of Herpes Simplex Virus type 1 and 2 in pregnant women with iron deficiency anemia in Bandar Abbas using Multiplex PCR}, abstract ={Introduction: Herpes simplex virus is a very common cause of sexually transmitted diseases and can cause serious harmful effects in neonates infected in prenatal stage. The aim of this study was to identify and evaluate the prevalence of Type 1 and Type 2 herpes viruses in pregnant women with iron deficiency anemia in Bandar Abbas using Multiplex PCR. Methods: This descriptive and cross-sectional conducted on 110 pregnant women referred to laboratory of Shahid Mohammadi Hospital in Bandar Abbas. In this study, 5 ml of blood from each pregnant women was taken and transferred to the lab for microbiological testing. After DNA extraction, replication was performed using PCR method. Variables such as age, pregnancy status, and so on were recorded. Data were analyzed using SPSS software and descriptive statistics (frequency, mean, and standard deviation). Results: The mean age of the subjects was 29.19 years. In total, 10 cases had type 1 and 3 had type 2 herpes virus infection. In no case, both types of the virus was detected. Conclusion: The results of this study showed that the prevalence of herpes virus in the subjects was 11.81. Considering the increasing trend of high-risk behaviors and sexually transmitted diseases such as genital herpes in the community, education, rising awareness, and support of pregnant women and the preparation of a clinical and laboratory screening program is recommended for prevention of such diseases.  }, Keywords = {Herpes simplex virus 1, Herpes simplex virus 2, Pregnant women}, volume = {5}, Number = {2}, pages = {27-20}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {فراوانی ویروس هرپس‌سیمپلکس تیپ 1 و 2 در زنان باردار مبتلا به کم‌خونی فقر آهن در بندرعباس به روش Multiplex PCR}, abstract_fa ={چکیده هدف: ویﺮوس ﻫﺮﭘﺲ ﺳـﯿﻤﭙﻠﮑﺲ یک عامل ﺑﺴﯿﺎر ﺷﺎیﻊ در ﺑﯿﻦ بیماری‌های ﻣﻨﺘﻘﻠـﻪ ﺟﻨﺴـﯽ اﺳﺖ و می‌تواند در ﻧـﻮزادی ﮐـﻪ در دوران ﭘـﯿﺶ از ﺗﻮﻟﺪ آلوده‌شده اﺳﺖ، ﻋﻮارض ﻣﺨﺮﺑـﯽ ایﺠـﺎد ﮐﻨـﺪ. هدف از این مطالعه شناسایی و بررسی فراوانی ویروس هرپس‌سیمپلکس تیپ 1 و 2 در زنان باردار مبتلابه کم‌خونی فقر آهن در شهر بندرعباس به روش Multiplex PCR می‌باشد. روش‌ها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی بوده و حجم نمونه شامل 110 نفر از زنان باردار مراجعه‌کننده به آزمایشگاه بیمارستان شهیدمحمدی شهر بندرعباس بود. در این بررسی 5 میلی‌لیتر از خون زنان باردار جهت انجام آزمایش‌های میکروب‌شناسی به آزمایشگاه منتقل شد. پس از استخراج DNA تکثیر DNA الگو به روش PCR انجام شد. متغیرهای سن، وضعیت بارداری و غیره موردبررسی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج: میانگین سنی افراد موردمطالعه 19/29 سال بود. از این تعداد 10 مورد دارای ویروس هرپس‌سیمپلکس تیپ 1 و 3 نمونه دارای ویروس هرپس‌سیمپلکس تیپ 2 بودند. در هیچ‌کدام از نمونه‌ها هر دو ویروس به‌طور همزمان شناسایی نشد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که فراوانی هرپس ­ویروس در افراد موردمطالعه 81/11 درصد بود که این می‌تواند. با توجه به روند افزایشی رفتارهای پرخطر و بیماری‌های منتقله جنسی از قبیل هرپس تناسلی در بین افراد جامعه، آموزش، آگاه‌سازی و حمایت از مادر باردار و تهیه یک برنامه غربالگری کلینیکی و آزمایشگاهی برای پیشگیری از چنین بیماریهایی پیشنهاد می گردد.  }, keywords_fa = {ویروس هرپس‌سیمپلکس 1, ویروس هرپس‌سیمپلکس 2, زنان باردار}, url = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-311-en.html}, eprint = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-311-en.pdf}, journal = {Journal of Preventive Medicine}, issn = {2476-7182}, eissn = {2423-429X}, year = {2018} } @article{ author = {Noroozian, Fatemeh and Ramezankhani, Ali and Zarei, Faeghe and Madani, Abdoulhossai}, title = {The effectiveness of an educational intervention on knowledge and practice of female students in high schools about Osteoporosis, in Bandar Abbas, Iran}, abstract ={Introduction: Osteoporosis is a skeletal disorder that occurs more often in the elderly, and its obvious characteristic is the reduction of bone strength which poses the person at the risk of fracture. The aim of this study was to determine the effectiveness of an educational intervention on knowledge and practice of high school girls in Bandar Abbas regarding osteoporosis. Methods: A semi-experimental study was conducted on a sample of 419 high school students in Bandar Abbas, Iran, wich were selected using a randomized cluster sampling and assigned to intervention and control groups.  The data collection tool was a questionnaire. Data were entered into SPSS version 19 software and analyzed using descriptive statistics and T-test and paired T-test. Results: The differtence between the mean scores of knowledge and practice in intervention and control groups was not significant before the educational intervention. In the intervention group, the mean score of knowledge and practice increased significantly (p-value= 0.001) after the intervention. The mean of the practice score of the intervention group increased significantly from 22.2 in the pre-intervention to 29.79 in the post-intervention stage (p-value = 0.028). Conclusion: According to the results of this study, the administered educational intervention has been effective in promoting the level of knowledge and practice of high school female students towards osteoporosis. Therefore, planning and implementation of this educational model in the target population can be effective for prevention of the diseases at an advanced age.}, Keywords = {Knowledge, Practice, Osteoporosis, School students, Bandar Abbas.}, volume = {5}, Number = {2}, pages = {35-28}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثر بخشی مداخله آموزشی بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر شهر بندرعباس در خصوص پوکی استخوان}, abstract_fa ={هدف: پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می‌دهد. هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی مداخله آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر بندرعباس در خصوص پوکی استخوان بود. روش­ها: در یک مطالعه مداخله‌ای از نوع نیمه تجربی 419 نفر از دانش آموزان پایه اول دبیرستان به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله ای در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده وارد نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 19 گردید و از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون‌های آماری تی­تست و تی­زوجی برای آنالیز داده‌ها استفاده شد. نتایج: میانگین امتیازات آگاهی و عملکرد در گروه‌های آزمون و شاهد قبل از آموزش تفاوت معنادار آماری نداشت. پس از آموزش میانگین امتیازات آگاهی و عملکرد گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معناداری پیدا کرد. (p-value = 0.001). میانگین نمره عملکرد گروه مداخله از 2/22 در مرحله قبل از مداخله به 79/29 در مرحله بعد از مداخله تغییر یافت و این تفاوت ازنظر آماری معنی‌دار بود، (p = 0.028). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر، مداخله آموزشی به روش مذکور در ارتقا میزان آگاهی و نیز عملکرد دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستانی نسبت به پوکی استخوان تأثیرگذار بوده لذا برنامه‌ریزی و اجرای این مدل آموزشی در جامعه موردنظر می‌تواند در پیشگیری از بیماری مذکور در سنین بالاتر موثر باشد.  }, keywords_fa = {آگاهی, عملکرد, پوکی استخوان, دانش آموزان, بندرعباس}, url = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-305-en.html}, eprint = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-305-en.pdf}, journal = {Journal of Preventive Medicine}, issn = {2476-7182}, eissn = {2423-429X}, year = {2018} } @article{ author = {Marzban, Ameneh and Rahmanian, Vahid and Ayasi, Maryam and Barzegaran, Mehr}, title = {Assessing attitude and practice of students in Shiraz University of Medical Sciences towards self-medication}, abstract ={Introduction: Self-medication in students as educated people in the community is one of the most important social-health issues. The aim of this study was to evaluate the attitude and practice of students in Shiraz University of Medical Sciences towards self-medication. Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on 483 students of medical university of Shiraz. The Samples were selected using cluster-randomized sampling method from 4 colleges. Data were collected using a self medication standard three-part questionnaire. Data were analyzed using SPSS software and chi-square, t-test, and Pearson’s correlation coefficient tests. Results: The mean and standard deviation of attitude and practice scores of students were 24.53 ± 9.98 and 2.41 ± 1.61, respectively. The difference in mean score of attitude and practice of students in different fields of study was statistically significant. In addition, the correlation between attitude and practioce variables was statistically significant. Conclusion: The mean score of attitude and practice of students in this study was very low, therefore, the development of appropriate educational programs in the field of self-medication will be effective.}, Keywords = {self- medication, students, Pharmaceutical Preparations, attitude, practice.}, volume = {5}, Number = {2}, pages = {43-36}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {سنجش نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به خوددرمانی با دارو}, abstract_fa ={هدف: خوددرمانی در دانشجویان به‌عنوان افراد تحصیل‌کرده در جامعه یکی از مسائل مهم بهداشتی- اجتماعی به شمار می‌رود. بنابراین این پژوهش با هدف سنجش نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به خوددرمانی با دارو صورت گرفت. روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی روی 483 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انجام شد. نمونه‌ها به‌صورت ترکیبی، خوشه‌ای-تصادفی از 4 دانشکده انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد سه‌قسمتی خوددرمانی جمع‌آوری گردیدند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های کای اسکور، تی- تست و آزمون همبستگی پیرسون تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره نگرش و عملکرد دانشجویان به ترتیب 98/9±53/24 و 61/1±41/2 بود. تفاوت میانگین نمره نگرش و عملکرد دانشجویان در رشته‌های تحصیلی مختلف از نظر آماری معنی‌دار بود. همچنین همبستگی بین دو متغیر نگرش و عملکرد از نظر آماری معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج میانگین نمره نگرش و عملکرد دانشجویان در این مطالعه در حد بسیار پایینی بود، ازاین‌رو تدوین برنامه‌های آموزشی مناسب در زمینه خوددرمانی موثر می‌باشد.  }, keywords_fa = {خوددرمانی, دانشجویان, دارو, نگرش, عملکرد.}, url = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-306-en.html}, eprint = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-306-en.pdf}, journal = {Journal of Preventive Medicine}, issn = {2476-7182}, eissn = {2423-429X}, year = {2018} } @article{ author = {khojandi, GHolamali and baneshi, Mohamadreza and sharifi, Hami}, title = {High-risk behaviors prevalence among Islamic Azad and Payame Noor University students in Roudan, 2016}, abstract ={Introduction: Drug and alcohol use and unconventional sex are among the high-risk behaviors and the cause of social damages of human societies in the modern era. In addition to numerous health problems, it also threatens the social and cultural foundations of the societies. Unfortunately, young people are the most vulnerable group to tend toward these behaviors. Therefore, the present study aimed to investigate the prevalence of these behaviors in Rudan city students. Methods: It was an applied descriptive cross-sectional study. The statistical population of the study were Rudan Islamic Azad and Payame Noor University students. A sample of 530 students were selected through randomized stratified sampling. The research tool was a researcher-made questionnaire. The data were analyzed using SPSS software. Results: The prevalence of drug use (opiates, stimulants, industrial, traditional, and etc.) was 5.5% (8.2% in boys and 1.1% in girls) and for tobacco products (including cigarettes and hookahs and tobacco) it was 20% (24.2% In boys and 16.4% in girls). In addition, 10.5% of boys and 2.9% of girls had an out of marriage sex history in the past year. Conclusion: This study shows the need to pay more attention to social harms including high-risk sexual behaviors, drug use, and smoking in the students.}, Keywords = {Risky Behavior, Social harms, Studenst.}, volume = {5}, Number = {2}, pages = {52-44}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی شیوع رفتارهای پرخطر در دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و پیام‌نور شهرستان رودان}, abstract_fa ={هدف: مصرف موادمخدر، مشروبات الکلی و تماس جنسی غیرمتعارف از جمله رفتارهای پرخطر و آسیب­های اجتماعی جوامع انسانی در عصر نوین می‌باشد که علاوه بر مشکلات بهداشتی متعدد، بنیان­های فرهنگی اجتماعی جوامع را نیز با خطر مواجه می­سازد و متأسفانه جوانان پرخطرترین و آسیب‌پذیرترین گروه‌ها برای گرایش به این رفتارها می‌باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع این رفتارها در دانشجویان شهرستان رودان انجام شد. روش­ها: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و پیام‌نور شهرستان رودان که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. تعداد نمونه 530 بود. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه محقق­ساخته می‌باشد. داده‌ها با نرم­افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: یافته‌ها نشان داد شیوع مصرف مواد (مخدر، محرک، صنعتی، سنتی و....) 5/5 درصد (2/8 درصد پسران و 1/1 درصد در دختران)  و مواد دخانی (سیگار، قلیان و تنباکو) 20 درصد (2/24 درصد در پسران و 4/16 درصد در دختران) می­باشد. همچنین 5/10 درصد پسران و 9/2 درصد دختران سابقه تماس خارج از روابط زناشویی با جنس مخالف را در یک سال گذشته، تجربه کردند. نتیجه‌گیری: این مطالعه ضرورت توجه بیشتر بر آسیب­های اجتماعی از جمله رفتارهای پرخطر جنسی و مصرف موادمخدر و دخانی در دانشجویان را  نشان می­دهد.  }, keywords_fa = {رفتارهای پرخطر, آسیب‌های اجتماعی, دانشجویان}, url = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-312-en.html}, eprint = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-312-en.pdf}, journal = {Journal of Preventive Medicine}, issn = {2476-7182}, eissn = {2423-429X}, year = {2018} } @article{ author = {Bostani, Sanaz and Eshghi, Fateme}, title = {Non-pharmacological strategies to reduce anxiety in nursing students: A review article}, abstract ={Introduction: Nursing students suffer from additional stress. This stress have a negative effects on students' mental health. This study aims to provide an overview of researches in the field non-pharmacological strategies to reduce anxiety in nursing students. Data sources: In this study, different information sources such as ISI, Medline (Pubmed), medlib, Scopus John Wily, Science direct, Index Medicus, and ovid between 1938 and 2015 were investigated. The results of these studies were carefully analyzed. Selected methods for study: In these studies, various methods including relaxation techniques and decisiveness training have been addressed. After the electronic search, 88 articles were retrieved, of which 58 were removed due to incomformity. Electronic searches were made using the key words "non-drug strategies", "anxiety", and "nursing students" in the titles and abstracts of articles in Mesh. Composition of the contents and results: The results showed the great effectiveness of non-pharmacological methods, especially mental relaxation, relaxation, stress management programs, and aromatherapy, in reduction of the nursing students' anxiety. Conclusion: The stress of a nursing student affects the overall system efficiency and quality of care. Therefore, it is recommended that the educational authorities and educators identify the anxious students and use appropriate methods to improve their condition.}, Keywords = {Anxiety, Students, Nursing, Mental Health.}, volume = {5}, Number = {2}, pages = {64-53}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {راهکار‌های غیردارویی کاهش اضطراب در دانشجویان پرستاری}, abstract_fa ={هدف: دانشجویان پرستاری متحمل فشارهای اضافی می شوند. این فشارها تأثیراتی منفی بر سلامت روان دانشجویان می گذارد. این مطالعه با هدف اراﺋﻪ ﻳـﻚ ﻣـﺮورﻛﻠﻲ از ﭘﮋوﻫﺶ­ﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در زﻣﻴﻨﻪ راه­کارهای غیر دارویی کاهش اضطراب در دانشجویان پرستاری صورت گرفته است. منابع داده‌ها: در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﻣﻨـﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋـﺎﺗﻲ ﻣﺨﺘﻠﻔـﻲ را از ﻗﺒﻴـﻞ: ISI، Medline (Pubmed) ،medlib ، Scopus  John Wily ,Sciencedirect ,Index Medicus و  ovid‌و بین سالهای 1938 تا 2016 مورد بررسی قرار داده ایم. نتایج حاصل از این مطالعات با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گفتند. روشهای انتخابی برای مطالعه: در این مطالعات روش­های مختلفی از جمله تکنیک تن آرامی، آموزش قاطعیت و غیره مورد ارزیابی قرار گرفته است.  پس از جستجوی الکترونیک تعداد 88 مقاله بازیابی شد که 58 مورد از آنها به دلیل عدم تناسب حذف گردیدند.  ﺟﺴـﺘﺠﻮﻫﺎی اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜـﻲ ﺑــﺎ اﺳــﺘﻔﺎده واژﮔــﺎن ﻛﻠﻴــﺪی "راهکار­های غیر دارویی"، "اضطراب" و"دانشجویان پرستاری" در ﻋﻨﺎوﻳﻦ و ﺧﻼﺻﻪ ﻣﻘﺎﻻت در Mesh ﺻﻮرت ﭘﺬیرفتند. ترکیب مطالب و نتایج: بررسی نتایج حاکی از تأثیر بسزای روش­های غیر دارویی به خصوص آرام­سازی ذهنی، آرام سازی عضلانی، برنامه­های مدیریت استرس و رایحه درمانی بر کاهش اضطراب دانشجویان پرستاری بود.   نتیجه گیری: تنیدگی یک دانشجوی پرستاری بر بازده کل سیستم و کیفیت مراقبت اثر می گذارد بنابراین به مسئولین آموزشی و مربیان توصیه می شود که دانشجویان مضطرب را شناسایی و از روش­های مناسب در جهت بهبود وضعیت آنان استفاده نمایند.}, keywords_fa = {اضطراب, دانشجویان پرستاری, سلامت روان}, url = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-308-en.html}, eprint = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-308-en.pdf}, journal = {Journal of Preventive Medicine}, issn = {2476-7182}, eissn = {2423-429X}, year = {2018} } @article{ author = {Mosaferi, Fatemeh and Ahmadi, Mehrdad and Porramezan, Fatemeh and AbediArani, Mahs}, title = {Investigation of heavy metals content including lead, arsenic, and cadmium in imported rice in Hormozgan province in 2015-2016}, abstract ={Introduction: Pollution of soils and aquatic environments with heavy metals is a serious and growing problem. The entry of heavy metals through human activities has contaminated many soils. Also, contamination of rice with heavy metals has brough them into the food chain which can have devastating effects on human health. The purpose of this study was to investigate the content of heavy metals in imported Indian and Pakistanian, and Iranian rice. Methods: This cross-sectional and analytical study was conducted on 150 randomly selected rice samples which were consumed in Hormozgan province in 2015. Heavy metals were measured using dry ash method and atomic spectrometry. Finally, the collected data were analyzed using SPSS software and descriptive (frequency, mean, and standard deviation) and inferential statistics. Results: The results showed that the amount of heavy metals in imported rice from India and Pakistan, as well as Iranian rice was acceptable according to the Iranian national standard criteria. The concentrations of lead, arsenic, and cadmium in all samples were 0.051, 0.075, and 0.019 mg/kg, respectively. Conclusion: The results of this study indicate that the amount of heavy metals in the studied samples is at an acceptable level, and a small difference in the amount of heavy metals may be due to several factors such as the geographical location of the cultivation area, the soil characteristics, the industrial situation in the area, and so on. Therefore, it is suggested that periodic measurements of heavy metals be made in order to create an effective operational system for achieving food security and promoting organic agriculture.  }, Keywords = {Heavy Metals, Lead, Arsenic, Cadmium, Imported Rice}, volume = {5}, Number = {2}, pages = {73-65}, publisher = {Hormozgan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی محتوای فلزات سنگین شامل سرب، آرسنیک و کادمیوم در برنج‌های وارداتی استان هرمزگان در سال 1395-1394}, abstract_fa ={هدف: آلودگی خاک‌ها و محیط‌های آبی با فلزات سنگین یک مشکل جدی و در حال گسترش است. ورود فلزات سنگین از طریق فعالیت‌های انسانی باعث آلودگی بسیاری از خاک‌ها شده است همچنین آلودگی برنج به فلزات سنگین و ورود آن به زنجیره غذایی می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت انسان به همراه داشته باشد، هدف از این پژوهش بررسی محتوای فلزات سنگین در برنج‌های وارداتی هندی، پاکستانی و ایرانی بود. روش‌ها: این مطالعه مقطعی- تحلیلی در سال 1395-1394 بر روی150 نمونه از برنج‌های مصرفی استان هرمزگان به روش تصادفی انجام شد. سنجش فلزات سنگین با استفاده از روش خاکسترسازی خشک و دستگاه طیف‌سنجی اتمی انجام شد. داده‌های جمع‌آوری ‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و شاخص‌های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد میزان آلودگی برنج به فلزات سنگین وارد شده از کشورهای هندوستان و پاکستان و همچنین برنج‌های ایرانی مطابق با استاندارد ملی ایران در حد قابل‌قبول است. غلظت فلزات سرب، آرسنیک و کادمیوم در کل نمونه‌ها به ترتیب برابر 051/0، 075/0 و 019/0 میلی‌گرم در کیلوگرم بود. نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر آن است که میزان آلودگی به انواع فلزات سنگین در حد قابل‌قبول است و تفاوت اندک در مقدار فلزات سنگین احتمالا به عوامل متعددی چون وضعیت جغرافیایی منطقه کشت، ویژگی خاک، وضعیت صنعتی منطقه و ... بستگی دارد. لذا پیشنهاد میگردد اندازه گیری دوره ای فلزات سنگین در خصوص ایجاد سیستم عملیاتی مناسب جهت تحقق امنیت غذایی و ترغیب کشاورزی ارگانیک صورت پذیرد.  }, keywords_fa = {فلزات سنگین, سرب, آرسنیک, کادمیوم, برنج وارداتی.}, url = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-307-en.html}, eprint = {http://jpm.hums.ac.ir/article-1-307-en.pdf}, journal = {Journal of Preventive Medicine}, issn = {2476-7182}, eissn = {2423-429X}, year = {2018} }