دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 39-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi N, Farhani Nezhad S, Faghih A, Imani E, Nazari F, Kashani S. Evaluation of inpatient satisfaction from the implementation of the health system evolution program (HSEP). J Prevent Med 2017; 4 (2) :32-39
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-249-fa.html
هاشمی نرگس، فرحانی نژاد سامره، فقیه عارف، ایمانی الهام، نظری فاطمه، کاشانی سعید. میزان رضایت‌مندی بیماران بستری از طرح تحول نظام سلامت. طب پیشگیری. 1396; 4 (2) :32-39

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-249-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
4- گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس،ایران.
چکیده:   (5562 مشاهده)
هدف: رضایت بیماران از کیفیت خدمات بهداشتی درمانی ارائه‌ شده امری مهم است و هدف از اجرای طرح تحول نظام سلامت افزایش رضایت‌مندی مردم از خدمات سلامت و کاهش هزینه‌های بیمارستان‌های دولتی است، بنابراین این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت‌مندی بیماران بستری از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان شهید محمدی شهر بندرعباس طراحی و اجرا گردید.
روش‌ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- مقطعی گذشته‌نگر است که با استفاده از مستندات و مدارک موجود در مرکز آمار بیمارستان شهید محمدی بندرعباس پس از اخذ مجوز در سال 1395 انجام شد. نمونه‌ها به تعداد 900 بیمار به روش تصادفی ساده ار تمام بخش‌های بیمارستان انتخاب شدند. اطلاعات مربوطه با استفاده از پرسشنامه رضایت‌مندی ارسالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Excel  و با استفاده از آمار توصیفی ( فراوانی، درصد فراوانی) تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد بیشترین میزان رضایت‌مندی به ترتیب از دریافت نکردن وجه خارج از صندوق توسط بیمارستان و دریافت صورت‌حساب هنگام ترخیص (100 درصد) و بیشترین نارضایتی بیماران(35/3 درصد) از خدمات پزشکی بوده است. نتایج همچنین نشان داد میزان رضایت بیماران بستری از خدمات ارائه شده طرح تحول نظام سلامت در حد مطلوبی قرار داشت.
نتیجه‌گیری: هر چند در مطالعه حاضر میزان رضایت بیماران بستری از خدمات ارائه ‌شده طرح تحول نظام سلامت در حد مطلوبی قرار داشت اما نارضایتی بیماران از خدمات پزشکی می‌طلبد مسئولان  و متولیان امر نسبت به اجرای بهیه خدمات پزشکی توجه بیشتری نشان دهند.
متن کامل [PDF 671 kb]   (2035 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/15 | پذیرش: 1396/3/29 | انتشار: 1396/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Journal of Preventive Medicine by http://jpm.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.