 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     hashemipour S,  Mohammadi K. The effectiveness of child-centered play therapy on the emotional and social skills of children with autistic disorders.  J Prevent Med 2018; 5 (2) :10-1
URL: 
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-301-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران. 
 2- روانشناسی، گروه روانشناسی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (6434 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: اتیسم (Autism) نوعی اختلال رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک ظاهر می شود و بر رشد عادی مغز و تعاملات اجتماعی اثر میگذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازیدرمانی گروهی کودک محور بر بهبود مهارتهای هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اُتیسم انجام شد.
روشها: جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا 8 سال دارای اختلال اُتیسم و نمونه شامل 10 نفر در دو گروه آزمایش (5 نفر) و کنترل (5 نفر) بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهشی، طرح نیمه آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون و ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت مدیریت هیجانZimerman  و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی Elliot و Gersham بود. پس از اجرای پیشآزمون برای، مداخله آزمایشی (بازیدرمانی کودک محور) برای گروه آزمایش اجرا و پسآزمون اجرا شد.
نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بازیدرمانی گروهی کودک محور باعث افزایش معنیدار (001/0>P-Value) مهارتهای هیجانی و اجتماعی در مرحله پسآزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترلشده است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بازیدرمانی کودک محور باعث بهبود مهارتهای هیجانی کودکان اُتیستیک میشود و برای آموزش مهارتهای هیجانی و اجتماعی به کودکان اُتیستیک مفید است. بنابراین پیشنهاد میشود متولیان امر نظام سلامت به این مهم توجه نمایند.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1397/7/2 | پذیرش: 1397/11/23 | انتشار: 1397/11/23