دوره 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 35-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noroozian F, Ramezankhani A, Zarei F, Madani A. The Effectiveness of an Educational Intervention on Knowledge and Practice of Female Students in High Schools about Osteoporosis, In Bandar Abbas, Iran. jpm. 2018; 5 (2) :35-28
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-305-fa.html
نوروزیان فاطمه، رمضان خانی علی، زارعی فایقه، مدنی عبدالحسین. اثر بخشی مداخله آموزشی بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر شهر بندرعباس در خصوص پوکی استخوان. مجله طب پیشگیری. 1397; 5 (2) :35-28

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-305-fa.html


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
2- دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد، میکروبیولوژی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
4-
چکیده:   (84 مشاهده)
هدف: پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می‌دهد. هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی مداخله آموزشی بر میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر بندرعباس در خصوص پوکی استخوان بود.
روش­ها: در یک مطالعه مداخله‌ای از نوع نیمه تجربی 419 نفر از دانش آموزان پایه اول دبیرستان به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله ای در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده وارد نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 19 گردید و از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون‌های آماری تی­تست و تی­زوجی برای آنالیز داده‌ها استفاده شد.
نتایج: میانگین امتیازات آگاهی و عملکرد در گروه‌های آزمون و شاهد قبل از آموزش تفاوت معنادار آماری نداشت. پس از آموزش میانگین امتیازات آگاهی و عملکرد گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معناداری پیدا کرد. (p-value = 0.001). میانگین نمره عملکرد گروه مداخله از 2/22 در مرحله قبل از مداخله به 79/29 در مرحله بعد از مداخله تغییر یافت و این تفاوت ازنظر آماری معنی‌دار بود، (p = 0.028).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر، مداخله آموزشی به روش مذکور در ارتقا میزان آگاهی و نیز عملکرد دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستانی نسبت به پوکی استخوان تأثیرگذار بوده لذا برنامه‌ریزی و اجرای این مدل آموزشی در جامعه موردنظر می‌تواند در پیشگیری از بیماری مذکور در سنین بالاتر موثر باشد.
.کلیدواژه‌ها: آگاهی، عملکرد، پوکی استخوان، دانش آموزان، بندرعباس.
متن کامل [PDF 180 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Journal of Preventive Medicine by http://jpm.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.