Nasiri Z, Maraghi E, Rasaa S F, Jahanaifard E, Nabgan S, Eydakzadeh Z. Knowledge, attitude, and practice of female students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences about cutaneous Leishmaniasis. J Prevent Med 2020; 7 (2) :62-53
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-420-fa.html
نصیری زهرا، مراغی الهام، رسا سیده فاطمه، جهانی فرد الهام، نبگان شقایق، عیدک زاده زینب. آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در مورد لیشمانیوزجلدی. طب پیشگیری. 1399; 7 (2) :62-53
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-420-fa.html
1- گروه بیولوژی و کنترل ناقلین بیماریها، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران.
2- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران.
3-
چکیده: (3672 مشاهده)
هدف: لیشمانیوزها از بیماریهای انگلی شایع در مناطق گرمسیری و نیمهگرمسیری و یکی از مشکلات عمده بهداشتی ایران میباشد. این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در مورد لیشمانیوزجلدی طراحی گردید.
روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی ابزارجمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای محققساخته با 28 سوال و در 4 بخش (دموگرافیک، آگاهی، نگرش و عملکرد) میباشد که پس از ارزیابی روایی و پایایی، توسط 384 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند، تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS و آزمونهای کایاسکوئر و ضریبهمبستگی اسپیرمن استفاده شد.
نتایج: یافتهها نشان داد بالاترین سطح آگاهی مربوط به دانشکده پزشکی بود. همچنین ارتباط معناداری بین مقطع و نوع دانشکده با آگاهی دانشجویان مشاهده گردید (0001/0˂P-Value). بهترین نگرش مربوط به دانشجویان کارشناسی بود. ارتباط معناداری بین مقطع تحصیلی با نگرش افراد نسبت به سالک جلدی مشاهده شد (019/0=P-Value). دانشجویان دانشکدههای پزشکی و بهداشت عملکرد خوبی در مقابله با این بیماری داشتند و ارتباط معناداری بین دانشجویان دانشکدههای مختلف با عملکرد گزارش شد (041/0=P-Value).
نتیجهگیری: بطور کلی با توجه به آگاهی، نگرش و عملکرد نسبتا ضعیفی که در بین دانشجویان به عنوان اولین سطح خدمت به مردم وجود دارد، آموزش آنان در مورد بیماری امری ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/10 | پذیرش: 1399/10/1 | انتشار: 1399/10/1