Mousavi Tile Bani M, Ahadi H, Sabet M. The effectiveness of acceptance and commitment-based therapy on psychological well-being and self-efficacy of schoolchildren with low vision. J Prevent Med 2021; 8 (1) :32-23
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-456-fa.html
موسوی تیله بنی میرعون، احدی حسن، ثابت مهرداد. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی دانشآموزان کمبینا. طب پیشگیری. 1400; 8 (1) :32-23
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-456-fa.html
1- گروه روانشناسی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران.
3- گروه روان شناسی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن،ایران.
چکیده: (3251 مشاهده)
هدف:
هدف از مطالعه حاضر، اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی دانشآموزان دختر و پسر کمبینا مقطع متوسطهی دوم مدارس تهران بود.
روشها: تحقیق کاربردی حاضر از نوع نیمهآزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود که در سال 1399 انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر کمبینای مقطع متوسطه دوم مدارس تهران بود. نمونهگیری به صورت در دسترس بود. افراد پس از انتخاب به صورت تصادفی در دو گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (15=n) و گروه کنترل (15=n) جایگزین شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف و خودکارآمدی شوارتز و جروسلم جمعآوری شد. درمان بر مبنای پذیرش و تعهد (8 جلسه 45 دقیقهای به صورت هفتگی) در گروه مداخله اجرا شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و از طریق آزمون تحلیل واریانس چندراهه تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که بین دو گروه مداخله و کنترل در زمینههای بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>P-Value). همچنین میانگین بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی در گروه مداخله بالاتر از گروه کنترل می باشد (0/05>P-Value).
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد درمان مبتنی بر پذیرش بر بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی دانشآموزان کمبینا مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1399/10/7 | پذیرش: 1400/3/4 | انتشار: 1400/3/10