دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 38-28 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Systematic review of the effectiveness of health education interventions in promoting knowledge, attitude, and practice of Iranian health volunteers. J Prevent Med 2021; 8 (3) :28-38
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-468-fa.html
رمضانخانی علی، دانشور سمیرا. مروری نظامند بر اثربخشی مداخلات آموزش بهداشت در ارتقای دانش، نگرش و عملکرد رابطین بهداشتی ایران. طب پیشگیری. 1400; 8 (3) :28-38

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-468-fa.html


1- دکترای تخصصی، آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکترای تخصصی، آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (1912 مشاهده)
هدف: مشارکت جامعه در برنامه‌های بهداشتی از الزامات توفیق آن‌ها به شمار می‌آید. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی مداخلات آموزشی در ارتقای دانش، نگرش و عملکرد رابطین بهداشتی بود.
منابع اطلاعات یا داده‌ها: مطالعه مروری حاضر در سال 1399 و با استفاده از کلیدواژه‌های Health Volunteers OR Community Health Volunteers AND Educational Intervention AND Iran, Health Volunteers OR Communicators Community Health  AND  Randomized Controlled Trial OR  Clinical Trial AND ,Iran رابطین بهداشتی، داوطلبین سلامت در پایگاه‌های اطلاعاتی/ موتورهای جستجوی PubMed، Scopus، Magiran، SID وGoogle Scholar صورت گرفت.  
روش‌های انتخاب برای مطالعه: 1128 مقاله در پایگاه‌های مختلف بازیابی گردید. مطالعات مداخله‌ای که اثربخشی مداخله آموزشی در آن‌ها بررسی شده و مطالعات مربوط به برنامه رابطین بهداشتی در ایران مهم‌ترین معیارهای ورود و مداخلاتی که توسط رابطین بهداشتی برای گروه خاصی انجام شده بودند، مهم‌ترین معیار خروج این مطالعه بودند. در نهایت 16 مقاله برای بررسی جامع و استخراج داده‌ها وارد مطالعه شدند.
ترکیب مطالب و نتایج: اکثر مطالعات از نوع نیم‌تجربی، طول مداخله از کارگاه یک روزه تا مدت 2 ماه با دوره پیگیری بین 10 روز تا دو سال بوده است. در ارزیابی به دست آمده، نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد رابطین بهداشتی در موضوعات مختلف مرتبط با سلامت در مقایسه با قبل از مداخله آموزشی تفاوت معنی‌داری را نشان داد. همچنین استفاده از نظریه‌ها و مدل‌ها در مداخلات آموزشی بر افزایش آگاهی، تغییر نگرش و بهبود عملکرد تأثیر مثبت داشته است (05/0>P-Value).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعات نشان دهنده ی تأثیر مثبت مداخلات آموزشی برای رابطین بهداشتی در موضوعات مختلف مرتبط با سلامت است، بنابراین با انجام مداخلات آموزشی برای رابطین بهداشتی، می‌توان نقش مهمی در سلامت جامعه ایفا کرد.
متن کامل [PDF 644 kb]   (908 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1399/12/3 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb