دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 36-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S K, Mohammadi Zeidi E, Jamali H A. The effect of training based on the theory of planned behavior on battery recycling in housewives in Karaj. J Prevent Med 2020; 7 (4) :47-36
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-475-fa.html
حسینی سیده‌خدیجه، محمدی‌زیدی عیسی، جمالی حمزه علی. تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بر بازیافت باتری در زنان خانه‌دار شهر کرج. طب پیشگیری. 1399; 7 (4) :47-36

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-475-fa.html


1- کارشناسی ارشد، بهداشت محیط، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقای سلامت، پژهشکده پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
3- گروه بهداشت محیط، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
چکیده:   (3315 مشاهده)
هدف: باتری‌های خانگی، در صورت عدم بازیافت، یکی از منابع آلودگی محیط زیست می‌باشند. آموزش می‌تواند باعث تغییر رفتار بازیافت آن‌ها شود. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش بر بازیافت باتری در بین زنان خانه‌دار بود.
روش‌ها :در این مطالعه نیمه‌تجربی شاهددار تصادفی، 120 نفر از زنان خانه‌دار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی کرج با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی به طور مساوی در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. مداخله آموزشی شامل 10 جلسه یک ساعتی آموزش مبتنی بر متغیرهای روانشناختی و به شیوه گروهی شامل مواد تشکیل‌دهنده باتری‌ها، خطرات آن‌ها، روش‌های جداسازی و بازیافت بود. داده‌ها در دو مقطع پایه و 3 ماه بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته روا و پایا گردآوری شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های کای‌اسکوئر، تی‌مستقل و زوجی، آنالیز کوواریانس تحلیل شدند.
نتایج: میانگین سنی شرکت‌کنندگان 4/63±35 سال بود. حدود 70 درصد تحصیلات دبیرستان و دانشگاهی داشتند. بعد از مداخله آموزشی، در دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای آگاهی، نگرش ، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده و قصد رفتاری اختلاف معناداری مشاهده شد (0/05>P-Value). میانگین رفتار بازیافت باتری در گروه تجربی به طور معناداری بعد از مداخله آموزشی بهبود یافت (0/001>P-Value).
نتیجه‌گیری: میزان آگاهی، نگرش و همکاری در جداسازی باتری بعد از آموزش افزایش داشت. بنابراین آموزش‌های مستمر در زمینه بازیافت باتری توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، رفتار، نگرش، بازیافت.
متن کامل [PDF 500 kb]   (1247 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/14 | پذیرش: 1399/9/28 | انتشار: 1399/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb