Hosseini S K, Mohammadi Zeidi E, Jamali H A. The effect of training based on the theory of planned behavior on battery recycling in housewives in Karaj. J Prevent Med 2020; 7 (4) :47-36
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-475-fa.html
حسینی سیدهخدیجه، محمدیزیدی عیسی، جمالی حمزه علی. تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزی شده بر بازیافت باتری در زنان خانهدار شهر کرج. طب پیشگیری. 1399; 7 (4) :47-36
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-475-fa.html
1- کارشناسی ارشد، بهداشت محیط، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقای سلامت، پژهشکده پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
3- گروه بهداشت محیط، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
چکیده: (3315 مشاهده)
هدف: باتریهای خانگی، در صورت عدم بازیافت، یکی از منابع آلودگی محیط زیست میباشند. آموزش میتواند باعث تغییر رفتار بازیافت آنها شود. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش بر بازیافت باتری در بین زنان خانهدار بود.
روشها :در این مطالعه نیمهتجربی شاهددار تصادفی، 120 نفر از زنان خانهدار مراجعهکننده به مراکز بهداشتی کرج با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی به طور مساوی در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. مداخله آموزشی شامل 10 جلسه یک ساعتی آموزش مبتنی بر متغیرهای روانشناختی و به شیوه گروهی شامل مواد تشکیلدهنده باتریها، خطرات آنها، روشهای جداسازی و بازیافت بود. دادهها در دو مقطع پایه و 3 ماه بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامهای محققساخته روا و پایا گردآوری شد. دادهها با نرمافزار SPSS و آزمونهای کایاسکوئر، تیمستقل و زوجی، آنالیز کوواریانس تحلیل شدند.
نتایج: میانگین سنی شرکتکنندگان 4/63±35 سال بود. حدود 70 درصد تحصیلات دبیرستان و دانشگاهی داشتند. بعد از مداخله آموزشی، در دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای آگاهی، نگرش ، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده و قصد رفتاری اختلاف معناداری مشاهده شد (0/05>P-Value). میانگین رفتار بازیافت باتری در گروه تجربی به طور معناداری بعد از مداخله آموزشی بهبود یافت (0/001>P-Value).
نتیجهگیری: میزان آگاهی، نگرش و همکاری در جداسازی باتری بعد از آموزش افزایش داشت. بنابراین آموزشهای مستمر در زمینه بازیافت باتری توصیه میشود.
واژههای کلیدی: آموزش،
رفتار،
نگرش،
بازیافت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/7/14 | پذیرش: 1399/9/28 | انتشار: 1399/12/10