Ethics code: IR.HUMS.REC.1398.440
Rafei S, Aghamolaei T, Hosseini Z, Ghanbarnejad A. Effect of educational intervention based on social cognitive theory on self-care behaviors of high blood pressure patients. J Prevent Med 2021; 8 (1) :11-1
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-505-fa.html
رافعی شهرام، آقاملایی تیمور، حسینی زهرا، قنبرنژاد امین. تأثیر مداخله مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به فشارخون بالا. طب پیشگیری. 1400; 8 (1) :11-1
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-505-fa.html
1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
3- مرکز تحقیقات دخانیات و سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، بندرعباس ، ایران
چکیده: (3969 مشاهده)
هدف:
فشارخون بالا یکی از عوامل خطر عمده بیماریهای قلبی عروقی در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه است. کنترل فشارخون نیازمند رفتارهای خودمراقبتی در سراسر عمر است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر مداخله مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلابه فشارخون بالابود.
روشها: جمعیت هدف این مطالعه نیمه تجربی بیماران مبتلابه فشارخون بالا در مراکز جامع سلامت شهرستان فارسان بودند. نمونهها بهصورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند(هر گروه 90 نفر). دادهها با استفاده از پرسشنامه سطح فعالیتهای خودمراقبتی و پرسشنامه سازههای تئوری شناخت اجتماعی قبل و 3 ماه پس از مداخله آموزشی تکمیل گردید. برنامه آموزشی طی 12 جلسه 60 تا 90 دقیقهای بهروشهای سخنرانی، بحث گروهی، نمایش عملی، پرسشو پاسخ و نمایش فیلم و همچنین استفاده از یک گروه واتسآپ برای گروه مداخله برگزار شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و تست های آماری رگرسیون، تیتست و تیزوجی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
نتایج: پس از مداخله آموزشی، میانگین نمرات آگاهی، سازههای تئوری شناختی اجتماعی و رفتارهای خودمراقبتی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بهطوری معنیدار افزایش یافت. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد، هرچه میزان تغییرات سازههای یادگیری مشاهدهای، خودتنظیمی و ارزشیابی پیامد افراد مبتلابه فشارخون بیشتر بود، خودمراقبتی بهتری داشتند
نتیجهگیری: توصیه میشود در مطالعات مداخلهای مبتنی بر تئوری شناخت اجتماعی بهمنظور بهبود رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به فشارخون بالا بر سازههای یادگیری مشاهدهای، خودتنظیمی و ارزشیابی پیامد تأکید ویژهای صورت گیرد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1400/2/1 | پذیرش: 1400/3/3 | انتشار: 1400/3/10