Asani L, Sabet M, Rafieipour A. Effectiveness of Health-Promoting Lifestyle Education on Physical Symptoms and Illness Perception of Patients With Asthma. J Prevent Med 2022; 9 (4) :402-411
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-540-fa.html
آسانی لیلا، ثابت مهرداد، رفیعی پور امین. اثربخشی آموزش سبکهای ارتقادهنده سلامت بر علائم جسمانی و ادراک بیماری در بیماران مبتلا به آسم. طب پیشگیری. 1401; 9 (4) :402-411
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-540-fa.html
1- گروه روانشناسی سلامت، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
3- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده: (1282 مشاهده)
هدف: سبک زندگی ارتقادهنده سلامت موجب بهبود روند بیماری آسم میشود. این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی آموزش سبکهای ارتقادهنده سلامت بر علائم جسمانی و ادراک بیماری در بیماران مبتلا به آسم انجام شد.
روش ها: آزمایش آموزشی نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در سال 1399 در میان 30 نفر از بیماران مبتلا به آسم (15 نفر گروه آزمایش، 15 نفر گروه کنترل) مراجعهکننده به بیمارستان شهید فیاضبخش تهران به روش نمونهگیری هدفمند انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد ادراک بیماری و پرسشنامه تنفسی سنتجورج جمعآوری و 6 جلسه آموزشی 90 دقیقهای برگزار شد. در گروه کنترل، آزمایش آموزشی انجام نشد. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 24 و با استفاده از آزمون کایاسکوئر، آزمون تحلیل واریانس مختلط بین درون آزمودنیها (تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر) تجزیهوتحلیل شد.
یافته ها: در پژوهش حاضر، اثر گروه (P=0/002 ,0/161=n2)، زمان (0/720=P=0/001, n2) و اثر تعاملی زمان*گروه (n2=0/695,P=0/001) برای متغیر علائم بیماری و اثر گروه (0/132=P=0/006, n2)، زمان (0/760=P=0/001, n2) و اثر تعاملی زمان*گروه (0/695=P=0/001, n2) برای متغیر ادراک بیماری معنادار بود.
نتیجه گیری: در این پژوهش آموزش سبک ارتقادهنده سلامت بر بهبود علائم بیماری و ادراک بیماری، بیماران مبتلا به آسم مؤثر بود. به مسئولین و متخصصان سلامت پیشنهاد میشود در کنار درمانهای پزشکی، زمینه آموزش آزمایشات رفتاری نظیر آموزش سبک ارتقادهنده سلامت را برای بیماران مبتلا به آسم فراهم کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1400/11/28 | پذیرش: 1400/12/18 | انتشار: 1401/10/11