مقدمه: سبک زندگی کم تحرک در جامعه کنونی ضرورت انجام مداخلات مؤثر در جهت افزایش فعالیت جسمانی به منظور پیشگیری از بیماری و ایجاد سبک زندگی متحرک در سالهای اولیه نوجوانی را آشکار میسازد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل فرانظریهای بر میزان فعالیت جسمانی در دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان بود.
روش ها: در این مطالعه مداخلهای تعداد 300 نفر از دانشآموزان دختر مقطع اول تا سوم دبیرستان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای در 6 دبیرستان وارد مطالعه شدند و به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری به روشهای سخنرانی و بحث گروهی انجام شد. دادههای مربوطه با استفاده از پرسشنامههای مراحل فعالیت فیزیکی، مقیاس منافع/موانع ورزش و خودکارآمدی نسبت به ورزش، جمعآوری و با استفاده از برنامه SPSS 19 و آزمونهای آماری T زوجی، T مستقل و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: این مطالعه نشان داد که قبل از آموزش، اختلاف آماری معنیدار بین گروههای مورد مطالعه از نظر مراحل تغییر فعالیت جسمانی، منافع درک شده، موانع درک شده و خودکارآمدی وجود نداشت. اما افراد تحت آموزش پس از اجرای مداخله آموزشی از پیشرفت مثبت و معنیداری در مراحل تغییر برخوردار شدند (05/0P<). میانگین نمرات منافع درک شده، موانع درک شده و خودکارآمدی پس از اجرای مداخله آموزشی پیشرفت معنیداری داشت (05/0P<).
نتیجهگیری: آموزش مبتنی بر مدل فرانظری تأثیر مثبت بر فعالیت جسمانی دانشآموزان دارد. بنابراین استفاده از مدلهای تغییر رفتار در برنامههای آموزشی جهت ارتقاء فعالیت جسمانی در نوجوانان توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/7/19 | پذیرش: 1393/9/23 | انتشار: 1394/6/28