Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1396.55
Arab Zeinali F, Tavakoli R. Effectiveness of A PROCEED-Based Educational Program in Empowering Healthcare Workers to Identify Child Abuse Cases. J Prevent Med 2022; 9 (1) :50-61
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-578-fa.html
عرب زینلی فاطمه، توکلی رضا. تأثیر آموزش مبتنی بر مدل پرسید بر توانمندسازی مراقبین سلامت در شناسایی موارد کودکآزاری: یک مطالعه نیمهتجربی. طب پیشگیری. 1401; 9 (1) :50-61
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-578-fa.html
1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (1887 مشاهده)
هدف مراقبین سلامت شاغل در پایگاههای سلامت در طول دورههای پیش از بارداری تا اوایل کودکی خدمات مبتنی بر سلامت را به خانوادهها ارائه میکنند. بنابراین باید از توانمندی کافی جهت تشخیص این مشکل برخوردار باشند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیرمداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید بر توانمندسازی مراقبین سلامت شهرستان سمنان در شناسایی موارد کودکآزاری انجام شد.
روش ها تحقیق حاضر مطالعه نیمهتجربی با گروه کنترل است که در سال 1396بر روی 88 مراقب سلامت پایگاههای سلامت شهرستان سمنان که بهروش تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. 44 مراقب سلامت در گروه آزمایش و 44 مراقب سلامت در گروه کنترل قرار داشتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه مشخصات جمعیتشناختی و پرسشنامه محققساخته مبتنی بر سازههای مدل پرسید بود. مداخله آموزشی براساس نتایج حاصل از پیشآزمون در گروه آزمایش در 4 جلسه 60 دقیقهای انجام شد. دادهها در دو نوبت، قبل و یک ماه پس از انجام مداخله جمعآوری و با نرمافزار SPSS نسخه22، با آزمونهای آماری دقیق فیشر، تیمستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و تیزوجی تحلیل شد.
یافته ها میانگین سنی مراقبین سلامت7/81±۳4 سال بود. در تمامی سازهها و رفتار قبل از مداخله اختلاف آماری معناداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود نداشت، اما پس از انجام مداخله آموزشی میانگین نمرات آگاهی(P<0/001)، نگرش(P<0/001)، عوامل تقویتکننده (P=0/001)، عوامل قادرکننده (P<0/05) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهصورت معناداری افزایش داشته است. میانگین رفتار در گروه آزمایش 4/150±41/41 بود که پس از مداخله آموزشی به 2/820±47/34 رسید که از نظر آماری معنادار بود، اما در گروه کنترل این اختلاف معنادار نبود.
نتیجه گیری مداخله آموزشی بهواسطه تأثیرگذاری بر روی سازههای مدل پرسید توانست اثر مثبتی روی بهبود رفتار مراقبین سلامت داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1400/9/24 | پذیرش: 1401/3/3 | انتشار: 1401/1/12