Research code: A-10-522-1
Ethics code: IR.HUMS.REC.1398.377
Asadi Noghabi F, Yousefi M, Golalipour E, Zarei A, Yousefi H, Amini E. The Effect of Educational Intervention Based on Bandura’s Social Cognitive Theory on Breastfeeding Behaviors of Mothers With Premature Infants: A Quasi-Experimental Study. J Prevent Med 2022; 9 (3) :256-267
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-588-fa.html
اسدی نوقابی فریبا، یوسفی محسن، گل علیپور الناز، زارعی عارف، یوسفی هادی، امینی الهام. تأثیر مداخله آموزشی مبتنیبر تئوری خودکارآمدی بندورا بر رفتار شیردهی مادر به نوزاد نارس: یک مطالعه نیمهتجربی. طب پیشگیری. 1401; 9 (3) :256-267
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-588-fa.html
1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
2- گروه پزشکی عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
4- کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده: (1734 مشاهده)
هدف تغذیه با شیرمادر یکی از مهمترین عوامل در تأمین سلامت نوزادان نارس است. خودکارآمدی مادر عاملی مهم در شروع و تداوم شیردهی نوزاد با شیر مادر است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی براساس نظریه خودکاآمدی بندورا بر رفتار شیردهی مادر به نوزاد نارس انجام شد.
روش ها این مطالعه از نوع مداخلهای نیمهتجربی است که در سال ۱۳۹۹ با مشارکت ۸۲ مادر دارای نوزاد نارس با روش نمونه گیری دردسترس و سپس تخصیص به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۴۱ نفر) انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی، ابزار خودکارآمدی والدینی بارنس و چکلیست مشاهدهای رفتار شیردهی مادر تکمیل شد. مداخله آموزشی در گروه آزمایش براساس 4 منبع اطلاعاتی ارائهشده توسط بندورا و طی 4 جلسه آموزشی ۴۵ تا ۶۰ دقیقهای، 4 روز قبل از ترخیص بهصورت تک نفره اجرا شد. همچنین پرسشنامهها در روز ترخیص و 1 هفته پس از ترخیص مجدداً تکمیل شدند. دادهها با آمارهای توصیفی (جدول، میانگین و انحرافمعیار) و استنباطی (آزمون تی زوج و تی مستقل) در نرم افزار SPSS نسخه ۲۴ تجزیهوتحلیل شد.
یافته ها میانگین سن مادر در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب ۲۹/6 و ۲۸/2 سال بود. میزان خودکارآمدی مادر قبل از مداخله در 2 گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری نداشتند (0/37=P). اما میزان خودکارآمدی مادر پس از آموزش، افزایش پیدا کرده بود (0/۰۰۱=P). همچنین نمره رفتار شیردهی مادر پس از آموزش در 2 گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری داشتند، بهطوری که این نمره در گروه آزمایش بسیار بیشتر از گروه کنترل بوده است.
نتیجه گیری در مطالعه حاضر، آموزش سبب افزایش میزان خودکارآمدی مادران شده است که با در نظر داشتن اهمیت خودکارآمدی بالای مادران در مراقبت از شیرخوار، آموزش مادران نوزادان نارس در مراقبت از شیرخوار ضروری به نظر میرسد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/10/17 | پذیرش: 1400/11/13 | انتشار: 1401/7/10