هدف کیفیت خواب، تحتتأثیر عوامل فردی (سن و جنس)، روانی و محیطی است و الگوی خواب طی زندگی تغییر میکند. تأثیر خواب بر فرایند رشد و تکامل، اهمیت خواب دوران کودکی را مضاعف میکند. هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش بهداشت خواب، بر کیفیت خواب دانشآموزان بود.
روش ها پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر و پسر 7 تا 12 سال مدارس ابتدایی شهرستان بندرعباس بود که 349 نفر در این طرح شرکت کردند. نمونهگیری در مرحله اول این طرح، به شیوه دردسترس و در مرحله دوم به شیوه تصادفی بود. در مرحله اول سنجش کیفیت خواب انجام شد و سپس در مرحله دوم، دانشآموزانی که مشکلات خواب داشتند، به دو گروه 30نفره آزمایش و کنترل، تقسیم شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.
یافته ها نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد گروهی که آموزش بهداشت خواب دریافت کردند، در مقایسه با گروهی که آموزش دریافت نکردند، کیفیت خواب بهتری دارند. از میان مؤلفههای مختلف کیفیت خواب، بیشترین نمرهای که کسب شده بود و باعث کاهش کیفیت خواب بود، «سخت بیدار شدن هنگام صبح» و همچنین «تکان خوردن در خواب» بود.
نتیجه گیری یافتههای این بررسی نشان داد مداخله بهداشت خواب در بهبود عادات خواب دانشآموزان مؤثر است. ازاینرو، برگزاری جلسات آموزشی برای والدین و دانشآموزان بهمنظور ارتقای کیفیت خواب میتواند مفید واقع شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1400/11/30 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/1/12