Research code: 95038
Ethics code: IR.RUMS.REC.1395.41
Zarezadeh F, Lotfipur Rafsanjani S S, Mazloomy Mahmoodabad S S, Asadpour M. Effect of an Educational Intervention on the Promotion of Healthy Lifestyle Behaviors in People Referred to Health Centers in Yazd, Iran. J Prevent Med 2023; 10 (3) :274-289
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-673-fa.html
زارع زاده فهیمه، لطفی پور رفسنجانی سیده شیرین، مظلومی محمود آباد سید سعید، اسدپور محمد. تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقای سبک زندگی سالم افراد مراجعهکننده به پایگاههای سلامت شهر یزد. طب پیشگیری. 1402; 10 (3) :274-289
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-673-fa.html
1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت دانشگاه علومپزشکی رفسنجان، کرمان، ایران.
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
چکیده: (1330 مشاهده)
هدف سبک زندگی یک عامل مهم و مورد توجه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که در حال حاضر 60 درصد مرگومیر جهانی و 80 درصد مرگومیر کشورهای در حال توسعه به دلیل سبک زندگی ناسالم است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقای سبک زندگی سالم افراد مراجعهکننده به پایگاههای سلامت شهر یزد انجام شد.
روش ها این مطالعه از نوع نیمهتجربی است که در سال1396 بر روی 140 نفر از زنان و مردان 18 تا 40 سال مراجعهکننده به 4 پایگاههای سلامت شهر یزد که با روش نمونهگیری بهصورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند، انجام شد. نمونهها در این پژوهش بهصورت تصادفی به 2 گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بود که اصلاحاتی روی آن انجام شد و روایی و پایایی آن مجدد سنجیده شده است. جلسات آموزشی برای گروه آزمایش در طی 3 جلسه آموزشی انجام شد و مداخلهای بر روی گروه کنترل صورت نگرفت. بلافاصله و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی مجدداً پرسشنامه توسط گروه آزمایش و کنترل تکمیل شد. دادهها در نرمافزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمونهای تحلیلی و توصیفی تجزیه تحلیل شدند.
یافته ها طبق یافتههای مطالعه، بلافاصله بعد از مداخله آموزشی در سازه آگاهی، نگرش و عوامل قادرساز بین 2 گروه اختلاف معنیدار آماری وجود داشت (0/05>P) اما در رفتار نمونههای پژوهش بلافاصله بعد از مداخله آموزشی این اختلاف معنیدار نبود (0/063=P). اما 3 ماه بعد از مداخله آموزشی در سازه آگاهی، نگرش، عوامل قادرساز، و رفتار بین 2 گروه آزمایش و کنترل اختلاف معنیدار آماری دیده شد (0/0001=P).
نتیجه گیری یافتههای این پژوهش نشان دادند مداخله آموزشی نتایج ثمربخشی را درزمینه ارتقای رفتار سبک زندگی سالم داشته و میتواند جهت برنامهریزیهای آتی در راستای ارتقای سبک زندگی سالم استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1401/8/18 | پذیرش: 1402/7/16 | انتشار: 1402/7/9