مقدمه: نوجوانی دوره مهم و حیاتی است که با تغییرات جسمی، عاطفی و تکاملی همراه بوده و انسان را برای ورود به بزرگسالی آماده میکند. بدیهی است روند این تغییرات نقش به سزایی در رفتارهای بهداشتی دوران بزرگسالی دارد. لذا تشویق نوجوانان برای ایجاد رفتارهای سالم از اولویتهای بهداشت عمومی جامعه است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت در دانشآموزان دبیرستانی شهر کرج بود.
روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی است که در 400 دانشآموز دبیرستانی شهر کرج که به صورت تصادفی و به روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند، انجام شد. مداخله آموزشی به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ انجام گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت جمعآوری شد و با استفاده از برنامه SPSS 19 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: اجرای برنامه آموزشی منجر به افزایش میانگین نمره برخی از ابعاد رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت، شامل مسئولیت سلامت، فعالیت فیزیکی، تغذیه، روابط بین فردی گردید (0001/0P<)، اما رشد معنوی و مدیریت استرس تغییر معنیداری نداشت (05/0P>). هیچ تغییر معنیداری در ابعاد رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت در گروه شاهد مشاهده نگردید (05/0P>).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی میتواند موجب افزایش رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت شود. لذا پیشنهاد میشود جهت ارتقاء سلامت دانشآموزان از این نوع مداخلات آموزشی استفاده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |