هدف: غربالگری نوزادان یک برنامه بهداشت عمومی مهم است که به نجات جان بسیاری از نوزادان کمک می کند. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش مادران برای انجام آزمایش های غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان متولدشده در سال 1403 انجام شد.
روش ها: در این مطالعه شبه تجربی، 601 نوزاد به همراه مادر انتخاب و به صورت تصادفی بلوک بندی شده به دو گروه 35 نفر مداخله و کنترل تخصیص داده شدند. گروه مداخله آموزش در زمینه انجام آزمایش های غربالگری به صورت چهره به چهره طی 51 دقیقه دریافت کردند. میزان دانش و نگرش مادران بر اساس پرسشنامه محقق ساخته قبل و بعد از آموزش طی مصاحبه توسط پژوهشگر بررسی شد و عملکرد مادران ازنظر انجام آزمایش های و مراجعه به فوق تخصص پیگیری شد. داده ها با آزمون های آماری توصیفی و آزمون های تی و رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها: میانگین سن مادران ( 24/5±40/32 ) سال و تحصیلات 50 نفر 1/47 درصد در سطح دانشگاهی بوده است، 51 نفر 1/48 درصد از نوزادان ترم و جنسیت 56 نفر 8/52 درصد مذکر بود. در این مطالعه آموزش با افزایش میزان سطح دانش و نگرش مادران گروه مداخله همراه بود ( 001/ 0P<) شانس عملکرد به انجام آزمایش در گروه مداخله 16/2 برابر بیشتر از گروه کنترل و افزایش نگرش بعد از مداخله این شانس را 06/1 برابر بیشتر نموده است.
نتیجه گیری: آموزش چهره به چهره به مادران با افزایش دانش و نگرش آنها نسبت به انجام آزمایش های غربالگری متابولیک نوزادان همراه بود. پیشنهاد می شود آموزش مادران در این زمینه در دوران بارداری صورت گیرد و تأکید بیشتر در مورد تفسیر نتایج آزمایش باشد.
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |