مقدمه: استفاده مناسب و صحیح از گروه های اصلی غذایی در دوران کودکی به ویژه سن دبستان یکی از اولویت های اساسی در همه کشورها می باشد. صبحانه اصلی ترین وعده غذایی مصرفی در روز است. صبحانه سالم باعث افزایش انرژی و عملکرد ذهن می گردد. این مطالعه با هدف ارزیابی الگوی مصرف صبحانه و میان وعده در دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان امیدیه انجام شد.
روش ها: این مطالعه یک بررسی توصیفی - تحلیلی است که بر روی 155 نفر از دانش آموزان دختر در مقطع دبستان در سه مدرسه شهرستان امیدیه که به صورت تصادفی انتخاب شده اند انجام گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSS انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد که الگوی مصرف صبحانه در دانش آموزان رضایت بخش بو ده است و حدود 80% از دانش آموزان صبحانه مصرف کرده اند . حدود 22 درصد از دانش آموزان از میان وعده های نامناسب استفاده کرده اند در حالی که مصرف میان وعده های سنتی مانند خشکبار 13 درصد بوده است.
نتیجه گیری: میزان مصرف صبحانه در بین دانش آموزان رضایت بخش بود. جایگزینی الگوی میان وعده های کاذب با میان وعده های سنتی که از نظر مواد مغذی با غذاهای اصلی برابر می کنند مسئله ای است که بایستی مورد توجه قرار گیرد. ارائه برنامه های آموزشی در خصوص تغذیه مناسب دانش اموزان در مدارس توصیه می شود
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |