دوره 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران.
2- روانشناسی، گروه روانشناسی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (1209 مشاهده)
هدف: اتیسم (Autism) نوعی اختلال رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک ظاهر می شود و بر رشد عادی مغز و تعاملات اجتماعی اثر میگذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازی­درمانی گروهی کودک محور بر بهبود مهارت‌های هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اُتیسم انجام شد.
روش‌ها: جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا 8 سال دارای اختلال اُتیسم و نمونه شامل 10 نفر در دو گروه آزمایش (5 نفر) و کنترل (5 نفر) بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهشی، طرح نیمه آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون و ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت مدیریت هیجانZimerman  و پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی Elliot و Gersham بود. پس از اجرای پیش­آزمون برای، مداخله آزمایشی (بازی­درمانی کودک محور) برای گروه آزمایش اجرا و پس­آزمون اجرا شد.
نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بازی­درمانی گروهی کودک محور باعث افزایش معنی­دار (001/0>P-Value) مهارت‌های هیجانی و اجتماعی در مرحله پس­آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل‌شده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بازی­درمانی کودک محور باعث بهبود مهارت‌های هیجانی کودکان اُتیستیک می­شود و برای آموزش مهارت‌های هیجانی و اجتماعی به کودکان اُتیستیک مفید است. بنابراین پیشنهاد می‌شود متولیان امر نظام سلامت به این مهم توجه نمایند.
کلیدواژه‌ها: بازی‌درمانی، اختلال اُتیسم، مهارت‌های اجتماعی، هیجانی.
متن کامل [PDF 210 kb]   (360 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/20 | پذیرش: 1398/1/20 | انتشار: 1398/1/20