، اعظم ملکی2
، آیدا غفاری*3
، احمدرضا ذبیحی4
، رباب بیات5



جدول شماره 3).
در این مطالعه در مدل اول متغیرهای سن، سابقه کار، وضعیت استخدامی، تأهل، محل خدمت، پست سازمانی و وضعیت شرکت در دوره آموزشی بهعنوان فاکتورهای پیشگوییکننده عملکرد کارکنان وارد مدل شدند. نتایج رگرسیون خطی نشان داد محل خدمت در بلوک زایمان بهطور معناداری با عملکرد خوب کارکنان مرتبط است (β=0/24 و P=0/001). این بدان معناست که کارکنانی که در بلوک زایمان خدمت میکنند، بهطور متوسط 0/24 واحد عملکرد بهتری نسبت به سایر کارکنان دارند. همچنین عدم شرکت در دوره آموزشی با کاهش عملکرد مرتبط بود (β=-0/65 و P=0/001)، به این معنا که افرادی که در دوره آموزشی شرکت نکرده بودند، بهطور متوسط 0/65 واحد عملکرد پایینتری داشتند. ضریب تعیین R² برای این مدل 0/50 بود که نشان میدهد 50 درصد از تغییرات در عملکرد کارکنان توسط متغیرهای محل خدمت و شرکت در دوره آموزشی توضیح داده میشود.
در مدل 2 متغیرهای جمعیتشناختی مادران شرکتکننده که شامل متغیرهای سن، محل سکونت، تحصیلات، روش زایمانی، جنسیت، وزن نوزاد و دریافت یا عدم دریافت آموزش ازطرف کارکنان بود وارد مدل شدند (جدول شماره 4).

نتایج مدل رگرسیون خطی با روش رگرسیون گامبهگام نشان داد زنان با تحصیلات دانشگاهی بهطور معناداری نمرات بالاتری در ارزیابی عملکرد خوب کارکنان داشتند (β=0/22 و P=0/001). همچنین زنانی که آموزش دریافت نکرده بودند، بهطور معناداری نمرات پایینتری در ارزیابی عملکرد خوب کارکنان داشتند (β=-0/20 و P=0/001). بهعبارتدیگر افراد تحصیلکرده بهطور متوسط 22 درصد و افرادی که آموزش دیده بودند 20 درصد ارزیابی بهتری از عملکرد کارکنان داشتند (0/001=P) (جدول شماره 4).
بحث و نتیجهگیری
مطالعه حاضر با هدف پایش عملکرد کارکنان شاغل در بیمارستان آیتالله موسوی زنجان نسبت اجرای دستورالعمل تماس پوست با پوست مادر و نوزاد و شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد انجام شد. نتایج ارزیابی کارکنان ازطریق مشاهده و خودارزیابی اجرای دستورالعمل تماس پوست با پوست مادر و نوزاد نشان داد نزدیک به 80 درصدشان عملکرد متوسط به بالا دارند. این در حالی است که بیش از 72 درصد مادران عملکرد کارکنان را در حد متوسط به بالا ارزیابی کرده بودند. درصد عملکرد خوب در افرادی که در بلوک زایمان خدمت میکردند، پست سازمانی ماما داشتند و در دوره آموزشی شرکت کرده بودند از بقیه گروهها بیشتر بود. همچنین مادرانی که تحصیلات بالا داشتند و یا توسط کارکنان آموزشدیده بودند با درصد بیشتری عملکرد کارکنان را در سطح خوب ارزیابی کرده بودند.
در این راستا نورلیلا و همکاران سال 2023 در بررسی میزان آمادگی بیمارستانی در اندونزی در پیادهسازی 10 اقدام دوستدار کودک نشان دادند عملکرد خوب کارکنان در اجرای تماس پوستی مادر و نوزاد و تغذیه در ساعت اول تولد به ترتیب 32/67 درصد و 29/70 درصد بود. همچنین 30/60 درصد از کارکنان بیمارستان که بهطور مستقیم با بیماران شیرده و خانوادههای آنها تعامل داشتند در این باره آموزش دیده بودند [21]. شکیل و همکاران سال 2020 در لاهور پاکستان نشان دادند 33/8 کارکنان شاغل در مراکز درمانی خصوصی و دولتی عملکرد خوبی در برقراری تماس پوستی مادر و نوزاد و کمک به شروع شیردهی در ساعت اول تولد داشتند و 82/7 درصد کارکنان در اینباره اموزش دیده بودند [22].
در مطالعه دیگر بیش از 67 درصد مادران عربستانی عملکرد کارکنان درمانی در اجرای تماس پوستی مادر و نوزاد را در سطح خوب ارزیابی کرده بودند. همچنین نزدیک به 33 درصد مادران از کارکنان درمانی در این درباره آموزش دریافت کرده بودند [23]. نتایج مطالعات مذکور ازنظر درصد عملکرد خوب کارکنان در اجرای دستورالعمل تماس پوستی مادر و نوزاد با نتایج مطالعه حاضر همخوانی داشتند، ولی ازنظر شرکت در دورههای آموزشی تفاوت داشتند. در مطالعه حاضر فقط 45/5 درصد از کارکنان درمانی اظهار داشتند که در دورههای آموزشی تماس پوستی و شروع شیردهی در ساعت اول تولد شرکت داشتند که این درصد کمتر از مطالعه شکیل و بیشتر از مطالعه نورلیلا بود. دلیل تفاوت میتواند ناشی از تفاوت در محیط پژوهش باشد که در مطالعه حاضر نتایج مربوط به یک بیمارستان دولتی است، ولی در مطالعه شکیل یافتههای مراکز درمانی خصوصی و دولتی بررسی شده بود. همچنین در مطالعه حاضر عملکرد کارکنان درگیر در مراقبت مادر و نوزاد پس از زایمان بررسی شده بود. درحالیکه در مطالعات مذکور کلیه کارکنان غیردرمانی هم بررسی شده بود.
آگبوزو و همکاران در سال 2019 نشان دادند اجرای دستورالعمل آموزش اقدامات دوستدار مادر و کودک به کارکنان و برقراری تماس پوستی مادر و نوزاد و شیردهی در ساعت اول تولد در بیمارستانی در غنا به ترتیب 7 درصد و 31 درصد با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی انطباق داشت [24]. نتایج مطالعه مذکور ازنظر عملکرد خوب کارکنان و شرکت در دورههای آموزشی کمتر از نتایج مطالعه حاضر است. نصیری و همکاران سال 1386 در پایش وضعیت پیادهسازی 10 اقدام دوستدار مادر و کودک در استان کهگیلویه و بویراحمد بیمارستانهای امام خمینی، امام سجاد و شهید رجائی و شرکت نفت گچساران نشان دادند اجرای اقدام مربوط به آموزش کارکنان بیمارستان شرکت نفت 98/2 درصد، امام سجاد 89/1 درصد، شهید رجایی 74/8 درصد و بیمارستان امام خمینی 48/7 درصد گزارش شده بود. برای آموزش مادران باردار درزمینه مزایای تغذیه با شیر مادر و چگونگی شیردهی در هر 4 بیمارستان هیچگونه فعالیتی صورت نگرفته بود و امتیاز آنها صفر بود. اقدام کمک به مادران برای برقراری تماس پوست با پوست با نوزاد و شیردهی در ساعت اول بعد از تولد، در بیمارستان امام خمینی 76/9 درصد، شهید رجایی 70/5 درصد، امام سجاد 68/4 درصد و شرکت نفت 80 درصد گزارش شده بود.
نتایج مطالعه مذکور ازنظر عملکرد کارکنان در پیادهسازی اقدامات مربوط به تماس پوستی مادر و نوزاد تقریباً با نتایج مطالعه حاضر همخوانی داشت. کارکنان بیمارستان نقش مهمی در تأثیرگذاری بر اعتمادبهنفس، رفتار و تصمیم مادران برای شیردهی دارند [25]. همچنین دانش و نگرش کارکنان بهداشتی نسبت به اجرای دستورالعمل تماس پوستی مادر و نوزاد و برقراری شیردهی در اولین ساعت پس از تولد یکی از فاکتورهای مهم موفقیت اجرای دستورالعمل ترویج شیردهی موفق است. در مطالعه ناهیدی و همکاران 95/5 درصد از ماماها درباره دستورالعمل تماس پوستی مادر و نوزاد دانش خوبی داشتند و 94/9 درصد در اجرای دستورالعمل از خودکارآمدی خوبی برخوردار بودند [26].
در مطالعه ماتما و همکاران پایش دانش و عملکرد پرستاران شاغل در بخشهای قبل از زایمان، پس از زایمان، بخشهای خصوصی و بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بیمارستانی در نپال در سال 2020 نشان داد بیش از نیمی کارکنان درباره 10 اقدام برای شیردهی موفق آگاهی خوبی داشتند. بیش از 88 درصد نگرش خوبی نسبت به برقراری تماس پوستی مادر و نوزاد داشتند [27]. درصد عملکرد خوب در مطالعه حاضر کمتر از نتایج مطالعه ناهیدی و همکاران بود. دلیل تفاوت میتواند ناشی از تفاوت در وضعیت استخدامی افراد شرکتکننده باشد. در مطالعه حاضر نیمی از کارکنان شرکتکننده نیروی طرحی و قراردادی بودند و اکثراً دوره آموزشی در اینباره را نگذرانده بودند. برای بهبود کیفیت خدمات این نیروها پیشنهاد میشود تمهیداتی در خصوص اضافه کردن دوره آموزشی آشنایی با 10 اقدام دوستدار کودک که ارتباط مستقیم با ترغیب مادران به شیردهی دارد در اولویت آموزشهای قبل خدمت قرار گیرد.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد مادران تحصیلکرده بهطور متوسط 22 درصد و مادرانی که آموزش دیده بودند 20 درصد ارزیابی بهتری از عملکرد کارکنان داشتند. دیدگاه مادران از عملکرد خوب کارکنان با روش زایمانی، سن مادران، جنسیت نوزاد، وزن تولد نوزاد، محل سکونت خانواده ارتباط نداشت. در مطالعه یداللهی فارسانی که سال 2016 در شهرکرد انجام شد عملکرد کارکنان در مراقبت از نوزاد و میزان تماس پوستی مادر و نوزاد بعد از تولد در زایمان سزارین بهطور معنیداری کمتر از زایمان طبیعی بود [28]. نتایج مطالعه مذکور با نتایج مطالعه حاضر همخوانی نداشت، اما با نتایج مطالعه در مطالعه قاسم و همکاران در اردن سال 2022 همخوانی داشت. قاسم و همکاران نشان دادند مادران از دستورالعمل 10 گام دوستدار مادر و کودک در حد متوسط آگاهی داشتند. سطح آگاهی مادران با داشتن مدرک لیسانس و دریافت مراقبتهای دوران بارداری ارتباط مستقیم و با سکونت در روستا، داشتن سطح تحصیلات پایین و بیکار بودن رابطه معکوس داشت [29].
در مطالعه مان و همکاران سال 2018 در آمریکا، مادران روستایی و نژاد آمریکایی آفریقاییتبار نسبت به سایر گروهها 5 برابر امکان بیشتری برای عدم مشارکت در اقدامات دوستدار کودک داشتند. مادرانی که مشاوره شیردهی دریافت کرده بودند و یا تماس پوست به پوست با نوزاد خود داشتند، 17 برابر امکان بیشتری برای مشارکت در اقدامات دوستدار کودک داشتند [30]. نتایج مطالعه مذکور با نتایج مطالعه حاضر همخوانی داشت. نتایج مطالعات مذکور به نقش عوامل اجتماعی و فردی در پیادهسازی اقدامات بیمارستانهای دوستدار مادر و کودک اشاره دارد که میتواند مد نظر متخصصان حوزه سلامت مادر و کودک قرار گیرد.
یکی از نفاط قوت مطالعه این است که دادهها براساس چکلیست ارزیابی و پایش بیمارستانهای دوستدار مادر و کودک که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سراسر کشور ابلاغ شده جمعآوری شده است. عملکرد کارکنان براساس مشاهده، خودارزیابی و مصاحبه مستقیم با مادران پایش شده است. همچنین مادران مصاحبهشده به روش تصادفی انتخاب شده بودند.
یکی از محدودیتهای مطالعه این است که دادهها فقط از یک بیمارستان آموزشی جمعآوری شده است. بنابراین برای نتیجهگیری بهتر پیشنهاد میشود اطلاعات بخشهای خصوصی و سایر بیمارستانهای دولتی نیز جمعآوری شود.
این مطالعه نشان میدهد عملکرد کارکنان در اجرای دستورالعمل تماس پوستی مادر و نوزاد و برقراری شیردهی در ساعت اول تولد بهطورکلی در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد. بااینحال، درزمینه آموزش کارکنان، وضعیت از معیارهای مطلوب فاصله دارد. بهمنظور بهبود این وضعیت، برگزاری دورههای آموزشی مستمر با تمرکز بر اهمیت تماس پوستی و شیردهی، بهویژه برای کارمندان جدید پیشنهاد میشود. همچنین باتوجهبه ارتباط برخی عوامل جمعیتشناختی با ارزیابی مادران، طراحی و ارائه منابع آموزشی خاص برای تأکید بر اهمیت و شیوه برقراری تماس پوستی با نوزاد، بهویژه برای مادران با تحصیلات پایین، پیشنهاد میگردد.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
این پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان با شناسه اخلاق IR.ZUMS.REC.1401.278 مصوب شد.
حامی مالی
این مقاله برگرفته از پایاننامه دوره پزشکی عمومی احمدرضا ذبیحی، تاِیید شده توسط دانشگاه علومپزشکی زنجان است و با حمایت مالی معاونت تحقیقاتدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان انجام شده است.
مشارکت نویسندگان
مفهومسازی، بصریسازی، روششناسی، نظارت: ناهید جعفری، اعظم ملکی؛ اعتبارسنجی، منابع، مدیریت پروژه، تأمین مالی: ناهید جعفری؛ آنالیز دادهها و تحلیل: اعظم ملکی؛ تحقیق و بررسی: احمدرضا ذبیحی؛ جمع آوری دادهها: رباب بیات؛ نگارش پیشنویس: آیدا غفاری؛ ویراستاری و نهاییسازی نوشته: آیدا غفاری، اعظم ملکی.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان این مقاله تعارض منافع ندارد.
تشکر و قدردانی
محققان از همکاران محترم واحد تحقیقات بالینی بیمارستان آیتالله موسوی زنجان جهت مساعدت در اجرای طرح و تمام مادران شرکتکننده در این مطالعه تشکر و قدردانی میکنند.
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |