Jelodari F, hemmatipour A, Asadi P, shojaii S, Mehri Z. The effect of educational intervention based on the SOC approach on childbearing in women with a single child who refer to comprehensive health service centers in the city of Shoushtar: A clinical trial study. J Prevent Med 2025; 11 (4) :315-328
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-804-fa.html
جلوداری فروزان، همتی پور اکرم، اسدی پرور، جاگیر مریم، شجاعی سعیده، مهری زهرا. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد SOC در فرزندآوری زنان تک فرزند مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان شوشتر ( مطالعه کارآزمایی بالینی). طب پیشگیری. 1403; 11 (4) :315-328
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-804-fa.html
1- کارشناس مامایی، گروه مامایی، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران
2- کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
3- کارشناسی ارشد بهداشت، گروه بهداشت، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران
4- کارشناس مامایی، گروه مامایی، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران
5- کارشناسی ارشد بهداشت، گروه بهداشت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
6- کارشناسی ارشد علم سنجی، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران
چکیده: (436 مشاهده)
هدف: یکی از دلایل مهم کاهش سریع نرخ باروری، رفتار تکفرزندی خانوادههای ایرانی است. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد SOC (Stages of Change) در فرزند آوری زنان تکفرزند مراجعهکننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان شوشتر در سال 1403 انجام شد.
روشها: در این مطالعه مداخله ای80 زن بهصورت نمونهگیری سهمیهای انتخاب و به دو گروه 40 نفر مداخله و کنترل تقسیم شدند. اطلاعات با فرم جمعیت شناختی و پرسشنامههای نگرش به فرزند آوری، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و تغییر رفتار مبتنی بر رویکرد SOC قبل و سه و شش ماه از مداخله جمعآوری شدند. برنامه آموزشی شامل طی چهار هفته اجرا شد. دادهها با آزمونهای آماری با نرمافزار SPSS نسخه 26 و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین سنی زنان 80/4 ± 56/29 سال بود. سطح نگرش بعد از مداخله آموزشی درگروِ مداخله افزایش چشمگیری نسبت به گروه کنترل داشت (001/0P>) و در زمانهای سه ماه (001/0< P) و شش ماه (001/0< P) بعد از آموزش این تأثیر مثبت بهطور معناداری در گروه مداخله دیده شد. در زمینه تغییر رفتار نیز در گروه مداخله سه ماه (012/= P) و شش ماه (001/0< P) و در گروه کنترل نیز سه ماه (034/0= P) و شش ماه (034/0 p=) بعد از مداخله آموزشی بهصورت معناداری به سمت آمادگی جهت اقدام به بارداری رفتهاند؛ و درنهایت بین نگرش بین فرزند آوری در زمانهای مختلف 3 ماه (012/0 P=) و 6 ماه (001/0< P) پس از مداخله با گامهای تغییر رفتار رویکرد SOC تنها در گروه مداخله ارتباط مثبت و معناداری دیده شد.
نتیجهگیری: در این مداخله، آموزش نگرش زنان نسبت به فرزند آوری را بهبود بخشد و تعداد زیادی از مادران آمادگی لازم جهت اقدام به بارداری را کسب نمودند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مامایی دریافت: 1403/9/5 | پذیرش: 1403/11/29 | انتشار: 1404/4/22