دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 409-422 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 990519


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eshaghi Sani Kakhaki H, Zareei F, Amiri F, Behjati Ardakani M, Zare M, Soleimani Ahmadi M. The relationship between mental health status and cognitive performance among students during the COVID-19 pandemic. J Prevent Med 2025; 11 (4) :422-409
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-822-fa.html
اسحقی ثانی کاخکی هادی، زارعی فایقه، امیری فاطمه، بهجتی اردکانی مهدی، زارع مهدی، سلیمانی احمدی موسی. ارتباط بین وضعیت سلامت روان و عملکرد شناختی در بین دانشجویان در طول همه‌گیری کووید-19. طب پیشگیری. 1403; 11 (4) :422-409

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-822-fa.html


1- دانشیار طب کار گروه طب کار، دانشکده پزشکی مجتمع آموزشی، درمانی و پژوهشی پیامبر اعظم(ص) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
2- گروه بهداشت عمومی، پژوهشکده سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
3- گروه بهداشت حرفه ای، پژوهشکده سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
4- گروه بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها، پژوهشکده سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (366 مشاهده)
هدف: پاندمی کرونا یکی از چالش‌برانگیزترین رویدادهای جهانی در سال‌های اخیر بوده است که اختلالات بی‌سابقه‌ای در زندگی روزمره ایجاد کرده است. این مطالعه‌ی مروری باهدف بررسی ارتباط بین وضعیت سلامت روان و عملکرد شناختی در بین دانشجویان در طول همه‌گیری کووید-19 انجام‌شده است.
روش‌ها: این مطالعه به‌صورت مرور سیستماتیک انجام‌شده است. داده‌ها از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر مانند PubMed، Scopus و Embase با استفاده از کلمات کلیدی «سلامت روان»، «عملکرد شناختی»، «دانشجویان» و «COVID-19» جستجو شده‌اند. مقالات منتشرشده بین سال‌های 2020 و 2023 که به بررسی ارتباط بین سلامت روان و عملکرد شناختی دانشجویان پرداخته بودند، انتخاب شدند.
نتایج: در این پژوهش 87 مقاله در بررسی اولیه یافت شد و تعداد 15 مقاله پس از غربالگری وارد مطالعه شد. نتایج این مرور سیستماتیک نشان می‌دهد که سلامت روانی دانشجویان در دوران پاندمی کرونا به‌طور چشمگیری تحت تأثیر استرس، اضطراب، افسردگی و تغییرات سبک زندگی قرارگرفته است. این کاهش در سلامت روان به‌طور مستقیم عملکرد شناختی را تحت تأثیر قرار داده است. به‌ویژه، اضطراب و استرس به کاهش حافظه کوتاه‌مدت و اختلال در تصمیم‌گیری و توجه منجر شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که شبکه‌های اجتماعی حمایتی و مداخلات روان‌شناختی مانند برنامه‌های ذهن آگاهی می‌توانند تأثیرات منفی سلامت روانی را کاهش دهند و عملکرد شناختی دانشجویان را بهبود بخشند.
نتیجه‌گیری:  این مطالعه نشان می‌دهد که مشکلات سلامت روانی به‌طورجدی بر عملکرد شناختی دانشجویان، به‌ویژه در بحران‌هایی همچون پاندمی کرونا تأثیرگذار است. مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی و استرس می‌توانند عملکردهای شناختی ازجمله حافظه، توجه، تصمیم‌گیری و حل مسئله را تحت تأثیر قرار دهند. بااین‌حال، مداخلاتی مانند حمایت‌های اجتماعی، مشاوره‌های روان‌شناختی و برنامه‌های ذهن آگاهی می‌توانند به کاهش اثرات منفی این مشکلات کمک کنند. دانشگاه‌ها باید محیط‌های حمایتی برای بهبود سلامت روان و عملکرد شناختی دانشجویان در زمان‌های بحران ایجاد کنند.

 
متن کامل [PDF 585 kb]   (4 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: بهداشت حرفه ای
دریافت: 1403/9/14 | پذیرش: 1403/12/10 | انتشار: 1404/4/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb