دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 62-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MALAYERU.REC.1400.018


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi S, Ghasemipour Y. The predictive role of basic psychological needs in self-care behaviors of adolescents: the application of self-determination theory (SDT). J Prevent Med 2025; 12 (1) :47-62
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-825-fa.html
کاظمی سحر، قاسمی پور یداله. پیش‌بینی رفتارهای خودمراقبتی نوجوانان بر اساس نیازهای روان‌شناختی: کاربست نظریه خودتعیین‌گری (SDT). طب پیشگیری. 1404; 12 (1) :47-62

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-825-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، همدان، ایران.
2- استادیار روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، همدان، ایران .
چکیده:   (444 مشاهده)

هدف: اغلب نوجوانان به دلیل تغییراتی که از نظر زیستی، روانی و اجتماعی پیدا می کنند، نسبت به مسائل خودمراقبتی، دچار مشکل می شوند. هدف پژوهش حاضر، پیش­بینی رفتارهای خودمراقبتی نوجوانان بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی آنان می­باشد.
روش‌ها: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم  شهر محمدیه در قزوین به تعداد 1328 نفر بود. افراد نمونه پژوهش در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انتخاب نمونه، از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی به صورت در دسترس استفاده شد. بر این اساس، 295 نفر از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس خودمراقبتی نوجوانان و پرسشنامه ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی بود. داده‌ها با استفاده از روش­های همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان با استفاده از نرم افزار SPSS-26 تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد بین رفتارهای خودمراقبتی و ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی در نوجوانان رابطه مثبت معناداری (001/0 > P) وجود دارد. همچنین، نیازهای بنیادی روانشناختی قادر به پیش­بینی رفتارهای خودمراقبتی بودند (42/0 =R2). هرسه نیاز؛ خودمختاری (19/0=β)، شایستگی (38/0=β) و ارتباط با دیگران (17/0=β) به طور معنی­داری (001/0 > P) رفتارهای خودمراقبتی را پیش بینی نمودند که از این میان نیاز به شایستگی بیشتر، از دو نیاز دیگر رفتارهای خودمراقبتی را پیش بینی کرد.
نتیجه‌گیری: داشتن محیط حمایت کننده از ارضای سالم نیازهای بنیادین روانشناختی با افزایش رفتارهای خودمراقبتی در ارتباط است. بنابراین، تدابیر روانشناختی و تربیتی در جهت ارضای نیازهای روانشناختی در تقویت رفتارهای خودمراقبتی در محیط خانواده و مدرسه از سوی والدین و معلمان ضروری می نماید.
 

متن کامل [PDF 588 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1403/12/27 | پذیرش: 1404/2/30 | انتشار: 1404/7/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb