دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 72-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmatipour A, Rajabi H, Jahangirimehr A, Moradi H, Hamidinia H, Shirmohammadi M. The Effect of Implementing Entrepreneurship and Technology Workshops on Creativity and Ideation of Students at Abadan University of Medical Sciences. J Prevent Med 2025; 12 (1) :63-72
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-827-fa.html
همتی پور اکرم، رجبی حلیمه، جهانگیری مهر اعظم، مرادی حامد، حمیدی نیا حدیث، شیرمحمدی مرضیه. تأثیر اجرای کارگاه‌های آموزشی کارآفرینی و فناوری بر خلاقیت و ایده پردازی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان. طب پیشگیری. 1404; 12 (1) :63-72

URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-827-fa.html


1- کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان آموزشی ولی‌عصر، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
2- دکترا زیست‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
3- کارشناسی ارشد آمار زیستی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران
4- کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
5- کارشناسی بهداشت محیط، گروه بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
چکیده:   (459 مشاهده)

هدف: کارآفرینی فرایندی است که در آن فرد دارای ایده و فکر جدید محصولی به بازار عرضه نماید خلاقیت جـزو جدانشـدنی کارآفرینی اسـت و دانشی بنیــادی بــرای هرگونـه تغییــر و نـوآوری است.
روش‌ها: در این مطالعه شبه تجربی، 54 نفر دانشجو از رشته‌های مختلف به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند و به‌صورت تصادفی ساده به دو گروه 27 نفر مداخله و کنترل تقسیم و تا حد امکان همسان‌سازی شدند. گروه مداخله طی چهار ماه تحت آموزش قرار گرفتند. سطح خلاقیت هردو گروه با تکمیل پرسشنامه (سنجش شخصیتی کارآفرینان ایرانی) قبل و پس از پایان آخرین جلسه آموزشی سنجیده و ارزیابی شد؛ و ایده‌های دانشجویان در رویداد کارآفرینی دانشگاه مطرح و ثبت شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری با نرم‌افزار spss مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: 36 نفر، 66 درصد از شرکت‌کنندگان زن و میانگین سنی آن‌ها 9/1 ± 45/21 سال بود، میانگین خلاقیت درگروِ مداخله 58/4 ± 52/46 و گروه کنترل 63/4± 12/47 و بعد از آموزش این میانگین درگروِ مداخله به 12/3±36/51 و درگروِ کنترل به 59/2 ± 8/46 تغییر یافت و سطح خلاقیت گروه مداخله نسبت به کنترل به‌صورت معناداری بعد از آموزش افزایش یافت (001/0P=)؛ و تنها 17 نفر، 4/65 درصد از دانشجویان گروه مداخله ایده‌ها خود را در رویداد کارآفرینی ارائه دادند.
نتیجه‌گیری
با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر بهبود و افزایش خلاقیت و ایده پردازی دانشجویان و مشخص بودن اثر آموزش بر تقویت خلاقیت و زیرمجموعه‌های آن بازنگری و برنامه‌ریزی‌های نوین آموزشی مبتنی بر کارآفرینی و خلاقیت ضروری است.

 

واژه‌های کلیدی: خلاقیت، کارافرینی، آموزش، ایده پردازی
متن کامل [PDF 635 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/1/19 | پذیرش: 1404/3/10 | انتشار: 1404/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب پیشگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Preventive Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb