هدف: کارآفرینی فرایندی است که در آن فرد دارای ایده و فکر جدید محصولی به بازار عرضه نماید خلاقیت جـزو جدانشـدنی کارآفرینی اسـت و دانشی بنیــادی بــرای هرگونـه تغییــر و نـوآوری است.
روشها: در این مطالعه شبه تجربی، 54 نفر دانشجو از رشتههای مختلف بهصورت نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند و بهصورت تصادفی ساده به دو گروه 27 نفر مداخله و کنترل تقسیم و تا حد امکان همسانسازی شدند. گروه مداخله طی چهار ماه تحت آموزش قرار گرفتند. سطح خلاقیت هردو گروه با تکمیل پرسشنامه (سنجش شخصیتی کارآفرینان ایرانی) قبل و پس از پایان آخرین جلسه آموزشی سنجیده و ارزیابی شد؛ و ایدههای دانشجویان در رویداد کارآفرینی دانشگاه مطرح و ثبت شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری با نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: 36 نفر، 66 درصد از شرکتکنندگان زن و میانگین سنی آنها 9/1 ± 45/21 سال بود، میانگین خلاقیت درگروِ مداخله 58/4 ± 52/46 و گروه کنترل 63/4± 12/47 و بعد از آموزش این میانگین درگروِ مداخله به 12/3±36/51 و درگروِ کنترل به 59/2 ± 8/46 تغییر یافت و سطح خلاقیت گروه مداخله نسبت به کنترل بهصورت معناداری بعد از آموزش افزایش یافت (001/0P=)؛ و تنها 17 نفر، 4/65 درصد از دانشجویان گروه مداخله ایدهها خود را در رویداد کارآفرینی ارائه دادند.
نتیجهگیری
با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر بهبود و افزایش خلاقیت و ایده پردازی دانشجویان و مشخص بودن اثر آموزش بر تقویت خلاقیت و زیرمجموعههای آن بازنگری و برنامهریزیهای نوین آموزشی مبتنی بر کارآفرینی و خلاقیت ضروری است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |