Moghanian T, Baghian Zarchi N, Mousavian Asl A Z, Baghiani Moghadam M H, Kouhnavard B. The effect of emotional intelligence through mobile education on job satisfaction among female staff of Yazd Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. J Prevent Med 2017; 4 (2) :1-7
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-241-fa.html
مقنیان طاهره، باقیان زارچی نجمه، موسویان اصل علویه زینب، باقیانی مقدم محمد حسین، کوهنورد بهرام. تأثیر هوشهیجانی از طریق آموزش سیار بر رضایتشغلی کارکنان زن دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. طب پیشگیری. 1396; 4 (2) :1-7
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-241-fa.html
1- کارشناس ارشد، تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ، یزد، ایران.
2- کارشناس ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران.
4- گروه خدمات بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
5- گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران.
چکیده: (5181 مشاهده)
مقدمه: افراد دارای هوشهیجانی بالا در داشتن رضایت بیشتر از زندگی، بهرهمندی از محیط خانوادگی و شریک شدن در احساسات اطرافیان نسبت به دیگران متفاوتاند. این مطالعه باهدف بررسی تأثیر هوشهیجانی از طریق آموزش سیار بر رضایتشغلی کارکنان زن دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد.
روشها: این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جهت ارزیابی رضایتشغلی کارکنان از پرسشنامه رضایتشغلی استفاده شد. از بین کارکنان دانشکده بهداشت، کارکنان زن به روش سرشماری انتخاب شدند که به تعداد 50 نفربرآورد گردیدند. در ابتدا تمامی کارکنان زن پرسشنامه رضایت شغلی را تکمیل کردند. مباحث هوشهیجانی از طریق آموزش سیار به مدت 5 هفته به گروه آزمون آموزش داده شد. پس از گذشت 40 روز، پرسشنامه رضایتشغلی به هردو گروه کنترل و آزمون جهت تکمیل داده شد. نتایج با نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که آموزشهای سیار هوشهیجانی بر رضایتمندی شغلی، رضایت از محل کار، رضایت از همکار و رضایت از سرپرست کارکنان زن دانشکده بهداشت تأثیر معناداری دارد (0/05P-Value<)، ولی بر میزان رضایت از حقوق دریافتی کارمندان و رضایت از پاداش تاثیر معناداری ندارد (0/05P-Value<). همچنین بین رضایتشغلی و مشخصات دموگرافیک کارمندان زن ارتباط معناداری وجود ندارد (0/05P-Value<).
نتیجهگیری: با توجه به اینکه تأثیر آموزش سیار هوشهیجانی بر رضایتمندی شغلی کارکنان زن تأیید شد، پیشنهاد میشود مدیران دانشگاهها بر این هوش تأکید نمایند تا از مزایای آنها در بهبود رضایتشغلی کارکنان و تأثیرگذار بودن بر دیگران بهرهمند شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/1/26 | پذیرش: 1396/3/13 | انتشار: 1396/10/26