Karami K, Mohammadzadeh Mahijan N, Hasanvand Z, Saeid Firoozabadi M. The effects of car traffic and window air conditioner noise on educational procedures (A case study: District 1 secondary school girls of Ahwaz education office). J Prevent Med 2017; 4 (2) :54-60
URL:
http://jpm.hums.ac.ir/article-1-242-fa.html
کرمی خدابخش، محمدزاده ماهیجان نرگس، حسنوند زینب، سعید فیروزآبادی مریم. تأثیر سروصدای اتومبیل و کولرگازی پنجرهای بر فرایند آموزش (مطالعه موردی: دانشآموزان مدارس راهنمایی دخترانه آموزش و پرورش ناحیه 1 اهواز). طب پیشگیری. 1396; 4 (2) :54-60
URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-242-fa.html
1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران.
2- کارشناس ارشد، آموزش بهداشت، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
چکیده: (5358 مشاهده)
هدف: یکی از عوامل مؤثر در امر آموزش و پرورش سروصدای محیطی مراکز آموزشی است. سروصدا نوعی از آلودگی محیط است که کیفیت زندگی انسانها را تحت تأثیر قرار میدهد. این مطالعه با هدف تأثیر سروصدای اتومبیل و کولرگازی پنجرهای بر فرایند آموزش دانشآموزان مدارس راهنمایی مورد ارزیابی قرار گرفت.
روشها: این مطالعه به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش کمی از نوع توصیفی مقطعی است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر مقاطع مختلف تحصیلی مدارس راهنمایی آموزش و پرورش ناحیه 1 اهواز تشکیل دادند، که 508 نفر از آنها از طریق نمونهگیری تصادفی از هر سه پایه تحصیلی برای انجام مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که 91 درصد از دانشآموزان به علت سروصدای اتومبیل و 58 درصد از آنها به علت سروصدای کولر تمرکز خود را در کلاس از دست میدهند. 82 درصد از دانشآموزان در هنگام حضور در مدرسه از سروصدای اتومبیل رنج میبرند که این میزان برای کولر 43 درصد برآورد شده است. حدود 90 درصد از دانشآموزان اظهار داشتند، که سروصدا باعث اختلال در خواندن و یادگیری مطالب درسی در کلاس میشود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد، سروصدای ترافیک و کولرگازی فرآیند یادگیری و آموزش دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین در تأمین محیط آموزشی میبایست هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ محل احداث در برنامهریزیهای شهری دقت نظر بیشتری شود. به طوری که سروصدا به عنوان یک فاکتور مهم در طراحیها مدنظر قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/7 | پذیرش: 1396/2/25 | انتشار: 1396/10/26